Ți-ai dorit vreodată să folosești un cuvânt în cea de-a doua limbă știută, însă în ciuda eforturilor, nu ai reușit să ți-l amintești? Ei bine, acest lucru se întâmplă din ce în ce mai des atunci când nu ai vorbit sau nu ai practicat limba secundară de ceva vreme.

Uzura învățării unei limbi secundare este opusul dobândirii cunoștințelor lingvistice. Aceasta este determinată de mulți factori, precum influențele biologice, frecvența utilizării, mediul și interferența cu limba maternă. De asemenea, uzura poate funcționa în ambele sensuri – atunci când copiii încep să folosească doar a doua limbă, abilitățile lor în limba nativă pot să scadă treptat. Practic, întregul proces depinde de măsura în care o anumită limbă devine dominantă în viața unei persoane, în rutina zilnică și în diverse contexte.

Consecințele vârstei asupra deprinderii unei limbi străine

Unul dintre cei mai importanți factori în uzura învățării unei limbi secundare este vârsta copiilor. Aproape toate cercetările subliniază că dacă juniorii încep mai devreme să studieze o a doua limbă, este mult mai bine – motiv pentru care o platformă precum Novakid oferă lecții de engleză pentru copii cu vârsta de doar 4 ani. În fapt, mintea celor mici poate forma noi căi neuronale, ce folosesc și stochează limbajul mult mai bine decât copiii mai mari. Din păcate, aceasta este o abilitate care scade în tandem cu maturizarea, din cauza următorului proces: creierul își pierde plasticitatea pe măsură ce îmbătrânește. Prin urmare, odată cu creșterea, este mai dificilă interiorizarea și amintirea conceptelor specifice unei limbi secundare.

Multe aspecte determină gradul de memorare al elevilor. Printre ele se numără intensitatea învățării limbii, motivația și nivelul de cufundare în mediul de studiu. De exemplu, cercetătorii sugerează că atunci când vine vorba despre o limbă secundară, abilitățile de învățare ajung la apogeu în jurul vârstei de șase sau șapte ani, fiind mult mai complicată asimilarea cunoștințelor după pubertate.

Să presupunem însă că juniorul a avut o expunere limitată la o a doua limbă înainte de a împlini șase ani, a încetat să învețe la un moment dat și nu a mai avut vreo expunere. În acest caz, este posibil totuși să nu fi stocat suficiente concepte lingvistice în creier pentru a începe să o studieze facil la o vârstă mai înaintată.

Cum se modifică abilitățile lingvistice în timp

Studiile indică, de asemenea, că abilitățile productive în limba secundară (vorbire și scris) sunt afectate mai mult decât abilitățile receptive (înțelegere, ascultare și citire). Situația se datorează faptului că abilitățile receptive sunt dezvoltate primele, iar abilitățile productive, fiind mult mai complexe, evoluează într-un ritm mai lent. Așadar, atunci când elevii mai mari încetează să folosească a doua limbă, încep să o uite în esență. În timp ce competența lor influențează rata de uzură, unii cercetători susțin că și o scurtă pauză, cum ar fi o vacanță de vară, perturbă capacitatea unui copil de a înțelege și de a vorbi în limba secundară. Vestea bună este că micuții pot recupera rapid din urmă dacă au parte de expunere și dorință pentru studiu.

Deși motivația, utilizarea și expunerea pot fi uneori probleme complexe, întrucât nu toți cursanții au aceleași resurse pentru a deprinde a doua limbă, studiile confirmă că motivația poate depăși majoritatea barierelor în calea învățării și poate încetini uzura învățării unei limbi străine secundare, sau chiar o poate opri complet. Desigur, folosirea unor cursuri de limba engleză online – precum cele oferite de Novakid – este una dintre cele mai practice modalități prin care studenții pot fi sprijiniți să contureze o rutină și să exerseze în fiecare zi.

Este esențial ca elevii să se bucure de un mediu de învățare antrenant, care oferă o expunere maximă la limbă printr-o abordare comunicativă, lecții interesante, povești, jocuri și videoclipuri. Mai mult decât atât, profesorii ar trebui să dezvolte încrederea prin imersiunea și implicarea studenților, folosind metode de predare eficiente, cum ar fi răspunsul fizic total (TPR), modelarea limbajului și integrarea exemplelor captivante și eficiente. Grație acestor cursuri, elevii sunt mai determinați să folosească și să practice, de pildă, limba engleză zilnic, prevenind deopotrivă uzura.