Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR își exprimă profunda îngrijorare cu privire la rezultatul inacceptabil al trialogului privind Pachetul Mobilitate 1, care a condus la adoptarea unor măsuri extrem de nefavorabile pentru România, inspirate de legislația protecționistă promovată de Statele Vestice membre ale Alianței Rutiere, având ca scop restricționarea accesului transportatorilor români și estici pe piața europeană de transport rutier.

UNTRR solicită Eurodeputaților români, Reprezentanților Permanenți ai României la COREPER (Comitetul Reprezentanților Permanenți ai guvernelor statelor membre pe lângă Uniunea Europeană) și Ministerului Transporturilor să se opună acordului inacceptabil privind Pachetul Mobilitate 1 în cadrul votului final al Parlamentului European și contestarea acestuia la Curtea Europeană de Justiție.Precizăm că actualul Pachet Mobilitate restricționează grav libera circulație a transportatorilor români în UE prin măsurile extrem de restrictive adoptate, precum obligația întoarcerii camionului acasă la 8 săptămâni, introducerea unei perioade de restricționare a cabotajului (cooling off) de 4 zile și aplicarea forțată a Regulamentului Roma I firmelor de transport rutier. Aceste prevederi elimină transportatorii români de pe piața europeană de transport rutier și împing firmele și șoferii români să migreze în vest, împreună cu familiile lor.

Obligația întoarcerii acasă a vehiculelor și restricționarea cabotajului sunt în contradicție cu ambițiile Pactului Ecologic European (Green Deal) al noi Comisii Europene și cu eforturile actuale de decarbonizare a transporturilor, întrucât aceste măsuri vor determina creșterea semnificativă a curselor fără încărcătură în UE și a emisiilor de CO2. În prezent, majoritatea camioanelor se întorc în țara de înființare a companiei doar o dată sau de două ori pe an. O obligație pentru aceleași camioane să se întoarcă la fiecare opt săptămâni va conduce la creșterea parcursului în gol al camioanelor europene, generând o poluare nejustificată de până la 100.000 de tone de emisii de CO2 pe an sau chiar mai mult. Obligația întoarcerii acasă a vehiculelor și restricționarea cabotajului vor afecta totodată și consumatorii finali ai UE care se vor confrunta cu creșteri ale prețurilor la majoritatea produselor de pe raft, întrucât forțarea camioanelor să se întoarcă acasă fără încărcătură nu va crește doar consumul de combustibil al transportatorilor, ci și costul final al transportului, care va fi transferat către clienți, crescând astfel prețurile finale pentru mărfurile transportate.

UNTRR solicită autorităților române să acționeze în coordonare cu guvernele celorlalte State Membre afectate pentru respingerea Acordului din trialog privind Pachetul Mobilitate 1 în cadrul reuniunii COREPER de astăzi, 20.12.2019 și în cadrul procedurii de adoptare a poziției formale a Consiliului în prima lectură.
În prezent, industria de transport rutier angajează peste 400.000 de persoane, fiind al doilea cel mai mare angajator privat din România după sectorul de comerț cu ridicata și amănuntul, repararea autovehiculelor și motocicletelor.

Prin măsurile din Pachetul Mobilitate 1, peste 200.000 de persoane din industria de transport rutier din România vor pleca în Vest, în condițiile în care există o criză de șoferi profesioniști la nivelul întregii Uniuni Europene (numai în Germania 2/3 șoferi sunt așteptați să iasă la pensie sau să se retragă în următorii 15 ani). Dacă socotim că cele peste 200.000 de persoane vor migra alături de familiile lor, atunci estimările arată că peste 1 milion de persoane vor părăsi România. Dacă îi adăugăm și pe cei care vor deja să plece din România, atunci situația se prefigurează extrem de dezastruoasă pentru economie.
Reamintim rolul major pe care îl are industria de transport rutier în economia României. Transportul rutier este principalul contributor la exportul de servicii al României, cu un total de 5,144 miliarde de euro în 2018. De altfel, transportul rutier generează aproape un sfert din exportul total de servicii al României, de 22 miliarde de euro. În perioada 2013-2018, exportul de servicii realizat de ramura transportului rutier s-a dublat, de la 2,58 miliarde euro în 2013 la 5,144 miliarde euro în 2018. Cu firmele de transport rutier românești excluse de piața europeană de transport din cauza Pachetului Mobilitate 1, deficitul de cont curent se va adânci la peste 14 miliarde de euro (peste 7% din PIB), iar impactul asupra cursului de schimb euro/leu și a inflației va fi major.

La 12 ani de la integrarea în Uniunea Europeană, firmele românești sunt total excluse de pe piața europeană, țările vestice ne preiau forța de muncă, iar economia României va fi aruncată pentru o lungă perioadă în recesiune.

Acordul dezastruos al trialogului asupra Pachetului Mobilitate 1 demonstrează dubla măsură a liderilor europeni:

· Comisia Europeană alocă 60 de milioane de euro pentru îmbunătățirea siguranței în zonele de parcare pentru camioane din toată Europa, dar șoferilor li se interzice să-și petreacă perioada de repaus săptămânal normală în camion.
· UE adoptă acorduri de tipul Green Deal, dar obligă camioanele să se întoarcă acasă fără încărcătură și restricționează cabotajul, măsuri care vor determina creșterea semnificativă a emisiilor de CO2.

UNTRR solicită Comisiei Europene să se opună unei abordări care nu a fost inițiată de Comisie și care intră în flagrantă contradicție cu orice activitate privind decarbonizarea și cu acordul Green Deal. Nu trebuie susținută ipocrizia statelor din Vest, prin care mediul poate fi sacrificat dacă aceste țări au de câștigat cotă de piață.

Având în vedere contribuția importantă a sectorului transporturilor rutiere la economia României, UNTRR solicită implicarea activă a Eurodeputaților români, Reprezentanților Permanenți ai României la COREPER și Ministerului Transporturilor pentru apărarea intereselor transportatorilor români în UE, profund afectate de Acordul privind Pachetul Mobilitate 1.