Scandal monstru în Camera Deputaților după ce deputatul UDMR, Marko Attila și-a trimis prin fax, demisia din funcția de parlamentar, cu doar o oră înainte de a începe votul în plen cu privire la cererea DNA de încuviințare a reținerii și arestării preventive a acestuia în dosarul ANRP.

Deputatul fugar în Ungaria dă peste cap ședința de plen a Camerei Deputaților, fix în ziua în care deputații urmau să dea votul final la cea de-a doua cerere a procurorilor DNA, privind arestarea acestuia.

Marko Attila și-a trimis demisia prin fax, către Biroul Camerei Deputaților. Demisia a sosit cu doar o oră înainte ca Plenul Camerei Deputaților să supună la vot Raportul Comisiei Juridice cu privire la încuviințarea reținerii și arestării preventive a lui Marko Attila.

Din cauza modalității de trimitere a demisiei, în Camera Deputaților s-a iscat un scandal monstru, întrucât președintele Valeriu Zgonea a spus că acesta trebuie să vină personal în plen și să-și anunțe demisia din funcția de deputat.

Din cauza acestor discutii aprinse și în contradictoriu, s-a amânat votul cu privire la cererea DNA.

Comisia juridică a Camerei Deputaţilor a aprobat, luni, cererea de încuviinţare a reţinerii şi arestării preventive a deputatului UDMR Marko Attila, cu privire la reţinere fiind înregistrate 17 voturi “pentru”, un vot “împotrivă”, o abţinere şi un vot nul, iar cu privire la arestare 16 voturi “pentru”, unul “împotrivă” şi un vot nul.

Vicepreşedintele comisiei, deputatul PSD Ciprian Nica, a spus că membrii comisiei nu au reuşit să discute cu deputatul UDMR, la comisie fiind reprezentat de doi avocaţi, care au precizat că Marko Attila se află în Ungaria.

Procurorul șef al Direcției Naționale Anticorupție – Laura Codruța Kövesi a transmis procurorului general al P.Î.C.C.J referatul cauzei, în vederea sesizării Camerei Deputaților, pentru formularea cererii de încuviințare a reținerii și arestării preventive a deputatului MARKO ATTILA GABOR, cu privire la săvârșirea a 3 infracțiuni de abuz în serviciu, cu consecințe deosebit de grave, dacă funcționarul public a obținut un folos necuvenit pentru sine sau pentru altul.

Cererea procurorilor anticorupție are în vedere faptul că, în acest moment, există aspecte din care rezultă suspiciunea rezonabilă care conturează următoarea stare de fapt:

La data de 12.01.2015, Guvernul României – Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților a sesizat Direcția Națională Anticorupție cu privire la faptul că, în decursul anului 2009, Curtea de Conturi a României a efectuat un control la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, control ce a avut ca obiect fundamentarea și utilizarea fondurilor alocate pentru plata despăgubirilor în anul 2008, constatându-se că rapoartele de evaluare a imobilelor pentru care s-au acordat despăgubiri conform Legii nr. 247/2005 nu au respectat cerințele Standardelor Internaționale de Evaluare cu privire la estimarea valorii de piață a imobilelor.

În cursul anului 2008, inculpatul MARKO ATTILA GABOR, împreună cu ceilalți membri ai Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, a emis în cazul a trei dosare, titluri de despăgubire pe baza unor rapoarte de evaluare care nu au respectat cerințele Standardelor Internaționale de Evaluare cu privire la estimarea valorii de piață a imobilelor și nici prevederile art. 10 alin. 6 și 7 din Legea nr. 247/2005, privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente, supraevaluând bunurile imobile respective cu suma totală de aproximativ 75.000.000 euro, cu această sumă fiind prejudiciat bugetul de stat concomitent cu obținerea unor despăgubiri necuvenite de către titularii și cesionarii drepturilor de despăgubire.

Concret:
– La data de 04.12.2008, în condițiile sus menționate, membrii Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor au aprobat raportul de evaluare întocmit de expertul evaluator Neculai Nistor, în dosarul înregistrat sub. nr. 8745/CC/2006, prin care a fost stabilită o valoare a terenului în suprafață de 55.390 metri pătrați de 84.546.000 lei (1526 lei/ metru pătrat), prin supraevaluarea acestuia cu suma de 13.127.430 euro, echivalentul a 48.399.522 lei, prejudiciind cu această sumă bugetul de sta și facilitând obținerea unor avantaje patrimoniale de către două persoane.
– La data de 10.11.2008, în condițiile sus menționate, membrii Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor au aprobat raportul de evaluare întocmit de expertul evaluator Drulă Dorin Cornel, în dosarul de despăgubire înregistrat sub nr. 26600/CC/2006, prin care a fost stabilită o valoare a terenului de 1.535 metri pătrați și construcție demolată de 2.137.636 euro, respectiv 7.851.965 lei, prin supraevaluarea acestora cu suma de 1.730.554 euro, echivalentul a 6.510.865 lei prejudiciind cu această sumă bugetul de stat și facilitând obținerea unor avantaje patrimoniale necuvenite de către o persoană.
– La data de 02.09.2008, în condițiile sus menționate, membrii Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor au aprobat raportul de evaluare întocmit de expertul evaluator Hanu Alexandru-Florin în dosarul de despăgubire nr. 13653/FFCC/2008, prin care a fost stabilită o valoare a terenului de 20,5 hectare, situat pe raza fostei comune Dudești – Cioplea, actualmente sector 3 București, de 104.640.072 euro (375.050.942 lei) prin supraevaluarea acestuia cu suma de aproximativ 60 milioane euro, prejudiciind cu această sumă bugetul de stat și facilitând obținerea unor avantaje patrimoniale necuvenite de către trei persoane.