Bucureştenii se revolă împotriva Taxei Oxigen ce ar trebui să intre în vigoare de la 1 martie 2020. Pe 28 februarie, în faţa Primăriei Generale, sunt aşteptaţi peste 1000 de bucureşteni care cer eliminarea taxei.

Mihaela Evelina Burlan, iniţiatorul protestului, a declarat pentru recentNEWS.ro că protestele au început încă din luna decembrie 2019.

„Protestul este notificat în data de 02.12.2019 – protest pe termen nelimitat începând cu data de 17.12.2019 până la anularea hotărârii nr.539/24.10.2019. Am mai protestat până acum de 2 ori, în 17.12.19 când am și depus plângerea prealabilă, preluată și depusă ulterior de peste 400 de persoane; și în 21.01.2020 când protestul nostru a fost dublat de un protest al șoferilor în trafic (peste 20 de mașini), care au înconjurat de câteva ori primăria și au claxonat când au trecut prin față primăriei. Hotărârea include 2 tipuri de măsuri: 1) interdicții de circulație și 2) taxarea unor categorii de autovehicule Interdicțiile de circulație conduc la anularea dreptului de proprietate a deținătorilor autovehiculelor vizate. Taxarea nu este corelată cu puterea contributivă. Hotărârea în totalitate este abuzivă, neconstituțională, nelegală, iar cea mai mare ipocrizie este faptul că nu vizează reducerea poluării„, a declarat Mihaela Evelina Burlan pentru recentNEWS.ro.

Primarul General al Capitalei a anunţat săptămâna trecută că luni, 24 februarie, va anunţa ce decizie va lua cu privire la Taxa Oxigen, ca urmare a faptului că în urma unui „referendum” pe facebook, majoritatea bucureştenilor au spus că nu sunt de acord cu introducerea acestei taxe. Dacă Primarul decide suspendarea taxei, protestul din 28 februarie se va organiza.

Dacă hotărârea va fi doar suspendată, cu siguranță vom protesta pe 28 februarie 2020. Dacă va fi anulată, vom lua o decizie toți cei de pe grup. Oamenii vor rămâne uniți pentru că se tem că pe viitor cei care vor veni la primărie (că primari, consilieri) vor încerca din nou să facă acest tip de abuz. Nimeni nu vrea să scrie despre praful care provine de la construcții și de la gropile de gunoi. Toți jurnaliștii/reporterii fug de acest adevăr. În primul rând un “referendum” pe facebook, că de altfel un vot pe email în secret, necuantificabil, nu sunt demne de primarul general al unei mari capitale europene, par mai degrabă trasnaile unei puslamale care se preface în al 24-lea ceas că ține cont de părerile oamenilor și rezolva o “problema” creată tot de dumneaei, o “problema” care de altfel este scoasă în față să acopere un adevăr crunt, acela că aerul pe care-l respirăm în București este cancerigen datorită cantității mari de praf (PM10, PM2,5) care provine în cea mai mare parte din construcții și gropile de gunoi, iar primăria, prin măsurile luate în ultimii 30 de ani a creat această stare de lucruri. Comisia Europeană în cauza C-638/2018 a declanșat infringement pentru poluarea cu PM10 în zona București Și în scrisoarea introductivă a acțiunii a precizat că autoritățile în planurile întocmite pt calitatea aerului nu au amintit toate sursele principale de poluare și nu au luat măsurile care trebuie. Această încălcare rezultă din perioada îndelungată în care au fost înregistrate depăşiri, termenele lungi prevăzute pentru încetarea depăşirilor, lipsa unora dintre elementele prevăzute în anexa XV secțiunea A din directivă, faptul că planurile nu abordează toate cauzele principale ale depăşirii valorilor-limită şi nici nu prevăd măsuri obligatorii suficiente pentru a asigura respectarea valorilor-limită. Sunt o grămadă de argumente care susțin afirmațiile noastre Avem specialiști RAR alături de noi, avem absolvenți de facultate protecția mediului, știți noi nu ne jucăm în chestiuni importante. Realitatea este că o mașină cu aceleași caracteristici tehnice, deci aceeași emisie de noxe, dacă are transmisie manuală e euro 4, dacă transmisia este automată e euro 5 în acte. Este doar un exemplu, ideea e că normele de poluare stabilite că standard la nivelul UE țîn cont nu numai de emisiile de noxe ci de mai multe caracteristici Și unde este dreptatea atunci? taxezi euro 4 și lași euro5 cu aceeași emisie de noxe fără să taxezi Iar adevărul e că mașinile nu emit praf, ci gaze”, a mai declarat iniţiatorul protestului, pentru recentNEWS.ro.

Cu privire la numărul participanţilor la protest, Mihaela Evelina Burlan a declarat că: Nu știm câți oameni vor veni la protest. 30 de prieteni vin sigur. Dar cu siguranță se vor strânge mult mai mulți, având în vedere nemulțumirea oamenilor, faptul că hotărârea afectează atâția oameni. Există posibilitatea să se strângă peste 1000.

Protestul este programat să înceapă pe 28 februarie la ora 12.00 şi să se încheie în jurul orei. 19.00, în faţa Primăriei Capitalei.