Programator? Iată 4 stări mentale necesare

Programatorii sunt unii dintre cei mai căutați specialiști pe piața din România, dar și pe piața internațională. Tot mai mulți oameni au tendința de a se reorienta în carieră și optează pentru un job în domeniul IT. Acest lucru se datorează salariilor mult peste medie cu care sunt remunerați acești specialiști, dar și flexibilității jobului (adaptarea ușoară la munca de acasă, lucrul pentru orice companie din orice colț al lumii, posibilitatea de a opta pentru o carieră de freelancing etc).

Totuși, un job în domeniul IT implică multe sacrificii și multă muncă statică. Este important să ții cont de 4 stări mentale necesare pentru a avea un echilibru între viața personală și profesională:

  1. Starea de consistență – aceasta se referă la stabilitatea din viața ta. Ai anumite obiceiuri zilnice, o rutină pe care o respecți și ții cont de ele fără mari abateri. Recomandarea este să nu păstrezi o consistență prea mare și de lungă durată în activitatea zilnică, deoarece îți poate influența atât starea de spirit, cât și calitatea vieții. Specialiștii menționează că acest lucru poate determina o îmbătrânire prematură și o lipsă de vitalitate.
  2. Starea de varietate – este opusul primei stări și vine să „rezolve” problemele cauzate de consistență. Starea de varietate se referă la schimbările din viața ta, experimentarea unor lucruri noi, adoptarea unor obiceiuri noi, diferite de cele anterioare. Varietatea poate implica lucruri minore, cum ar fi să încerci activități noi (un tip de sport, de exemplu), să alternezi cu tipul de tehnologie cu care lucrezi, dar inclusiv și cu proiectele tale. Astfel, vei evita monotonia, dar și influența negativă pe care aceasta o poate cauza productivității tale.
  3. Starea de safety – se referă la siguranța emoțională, în primul rând, și apoi cea financiară. Oamenii au nevoie să știe că vor fi în regulă din punct de vedere emoțional. Totuși, această stare poate provoca o „atrofiere” emoțională care se manifestă prin imposibilitatea de a mai simți intens anumite stări.
  4. Starea de pericol – la fel ca în cazul stării de varietate, care este opusul celei de consistență, starea de pericol este opusul celei de siguranță și se referă la ieșirea din zona de confort. Uneori trebuie să simți și o stare de pericol pentru a te simți bine emoțional ulterior. Consistența duce spre o stare de siguranță, dar și „amorțire” emoțională, pe de altă parte starea de pericol îți poate aduce mai multă satisfacție încercând lucruri și activități diverse. Punându-te pe tine în situații pe care crezi că nu le-ai putea rezolva și nu ești pregătit, s-ar putea să te ajute la descoperirea de sine, să înveți noi lucruri despre tine și să înveți să te apreciezi mai mult.

Este important să stabilești un echilibru între aceste stări. Consistența și siguranța nu sunt neapărat garantul succesului în viață. Trebuie să înveți să îți asumi și niște provocări, să faci anumite schimbări în activitatea ta profesională. Chiar dacă în acel moment ți s-ar putea părea nepotrivite, în timp s-a putea să-ți aducă rezultate frumoase.

 

Vezi mai multe detalii pe www.libertateinit.ro