Profesionistii din domeniul constructiilor depind de utilajele masive care, de cele mai multe ori, fac 50% din munca de teren. Fara ajutorul unui astfel de utilaj, constructiile ar dura mult mai mult decat timpul prevazut in proiect.
Magazinul retutilaje.ro ofer aproduse precum buldoexcavator sau cilindru compactor de vanzare, utilaje esentiale atat pentru precizie la locul de munca, cat si pentru protectia personalului.
Utilajele pentru compactarea diferitelor tipuri de materiale au la baza 3 tipuri de compactare: compactare statica, compactare prin vibratii si impact.
Compactarea statica se realizeaza prin aplicarea unei greutati asupra solului sau asfaltului. Este nevoie ca utilajul sa treaca peste zona de interes, iar compactarea se realizeaza prin incarcarea terenului cu propria greutate. Acest tip de compactare se foloseste, in general, asupra covorului asfaltic.
Compactarea cu vibratii. Cilindrii compactori cu vibratii produc o succesiune rapida de miscari de impact asupra suprafetei subiacente, iar vibratiile sau undele de presiune sunt transmise prin material, pentru a fixa particulele de sol in miscare.
Compactare cu impact. Aceasta metoda de compactare se bazeaza pe o forta mare de impact. Se genereaza o forta mai mare pe suprafata, decat cea a unui cilindru compactor static. Forta impactului produce un val de presiune in sol, care genereaza presiuni ridicate la adancime.
Primii cilindri compactori au fost trasi de cai si probabil au fost imprumutate unelte agricole.
Deoarece eficacitatea unui cilindru compactor depinde in mare masura de greutatea acestuia, vehiculele cu propulsie automata au inlocuit rolele trase de cai de la mijlocul secolului al XIX-lea. Primele astfel de vehicule au fost cilindri cu abur. Cilindri cu abur monocilindrici au fost utilizati in general pentru compactarea bazei si functioneaza cu turatii mari ale motorului cu angrenaje reduse pentru a promova sariturile si vibratiile de la arborele cotit pana la role in acelasi mod ca o rola vibranta. Cilindrii cu aburi dubli sau compusi au devenit populari incepand cu anul 1910 si au fost utilizati in principal pentru laminarea suprafetelor incinse la cald datorita motoarelor lor cu functionare mai linara, dar ambele tipuri de cilindri sunt capabile sa ruleze suprafata finita. Cilindrii cu abur erau deseori dedicati unei sarcini prin angrenarea lor, deoarece motoarele mai lente erau pentru compactarea bazei, in timp ce modelele cu angrenaje superioare erau adesea denumite „vanatori de aschii” care urmau masinile de asezat gudron fierbinte si aschii. Unele companii rutiere din SUA au folosit role de abur in anii 1950. In Marea Britanie, unele au ramas in serviciu pana la inceputul anilor ’70.
Pe masura ce motoarele cu ardere interna s-au imbunatatit in secolul al XX-lea, cilindri compactori cu motorina, benzina si diesel si-au inlocuit treptat omologii alimentati cu abur. Primele role de rulare cu combustie interna au fost similare cu rolele de abur pe care le-au inlocuit. Acestia au folosit mecanisme similare pentru a transmite puterea de la motor la roti, in mod obisnuit roti dintate mari, expuse. Unii utilizatori nu le-au agreat, deoarece motoarele din acea epoca erau de obicei dificile de pornit, in special cele alimentate cu kerosen.
Practic, toti cilindrii compactori utilizati in ziua de azi utilizeaza motorina.
Cilindrii compactori folosesc greutatea vehiculului pentru a comprima suprafata rulata (statica) sau folosesc un avantaj mecanic (vibrator). Compactarea initiala a substratului pe un proiect de drum se face folosind o rola de tambur cu picioare, care realizeaza o densitate de compactare mai mare si avand o suprafata mai mica datorita placutelor. Pe autostrazile mari, un compactor cu patru roti, cu tambur si o lama, ar fi putea fi utilizat datorita greutatii sale mari, vitezei si fortei puternice de impingere pentru a raspandi materialul vrac. Pe drumurile regionale, poate fi utilizata o masina de tambur cu un singur padfoot, cu o dimensiune mai mica.
Urmatoarea masina este de obicei un compactor cu tambur neted, care compacteaza punctele inalte pana cand solul este neted. Acest lucru se face, de obicei, in combinatie cu alte accesorii pentru a obtine o suprafata plana. Uneori, in aceasta etapa se foloseste o rola pneumatica. Aceste role prezinta doua randuri (fata si spate) de anvelope pneumatice care se suprapun, iar flexibilitatea anvelopelor ofera o actiune de framantare care etanseaza suprafata si cu o miscare verticala a rotilor, permite rolei sa functioneze eficient pe teren neuniform. Odata ce baza solului este plata, compactorul cu tambur tampon nu mai este utilizat pe suprafata drumului.
Urmatorul curs (baza de drum) este compactat folosind un tambur neted, o rola tandem neteda sau o rola pneumatica in anvelope in combinatie cu un nivelator si un camion de apa pentru a obtine suprafata plana dorita cu un continut corect de umiditate pentru compactare optima. Odata ce baza de drum este compactata, compactorul monocilindru neted nu mai este utilizat pe suprafata drumului (exista o exceptie in cazul in care tamburul unic are anvelope speciale cu baza plata pe masina).
Cursul de uzura final al betonului asfaltic (cunoscut sub numele de asfalt sau acoperis negru in America de Nord sau macadam in Anglia) este asezat folosind un pavaj si compactat folosind o rola cu tambur neted tandem, o rola cu trei puncte sau o rola pneumatica pentru anvelope. Rolele cu trei puncte pe asfalt au fost candva obisnuite si sunt inca folosite, dar rolele vibratoare tandem sunt alegerea obisnuita acum. Actiunea de framantare a rolei pneurilor este ultima rola care etanseaza suprafata.
Rolele sunt, de asemenea, utilizate in compactarea depozitelor de deseuri. Un cilindru compactor este investitita ideala pentru orice santier!