Piața globală a îmbrăcămintei second-hand se va dubla până în 2027, consumatorii fiind din ce în ce mai interesați să achiziționeze astfel de produse, în detrimentul celor noi, arată cel mai nou raport realizat de ThredUp.

Conform acestui raport, anul trecut valoarea pieței de haine second-hand a fost de 177 de miliarde de dolari și se așteaptă ca în 2027 să depășească 350 de miliarde de dolari. O treime din comercianții chestionați în cadrul acestui studiu au declarat că intenționează să reducă producția de haine noi dacă revânzarea celor existente va continua să aibă succes, oamenii fiind mai interesați să prelungească viața hainelor decât să cumpere produse noi.

“Raportul subliniază faptul că piața de haine second-hand nu mai este un segment de nișă al industriei modei, ci mai degrabă o tendință predominantă care se așteaptă să continue să crească în următorii ani. Dacă în trecut principalul scop era de a avea haine de calitate mai accesibile ca preț, în prezent, acest tip de shopping este preceput ca o soluție sustenabilă, în special în rândul tinerilor. Aceștia își doresc să reducă supraconsumul, știind că pentru fabricarea de materiale textile se consumă extrem de multă apă, iar procesul este foarte poluant pentru mediul înconjurător”, declară Rodica Bulăceanu, reprezentant al Organizației Humana People to People.

Tinerii sunt cei deschiși să susțină moda sustenabilă. Într-un sondaj global din 2021, generațiile Z și Millenials au fost cele mai dispuse să cumpere îmbrăcăminte second-hand, considerând-o o modalitate mai ieftină și mai prietenoasă cu mediul de a achiziționa haine, ambele subiecte fiind deosebit de relevante pentru ei.

Ce haine second hand se vând cel mai bine în România

Conform unui sondaj efectuat de Statistica Research Department, citat de Humana People to People, anul trecut, 56% dintre români au achiziționat haine din magazine second-hand.

“56% din cei chestionați în cadrul studiului au declarat că au cumpărat haine din magazine second hand. 62% dintre aceștia au motivat gestul prin faptul că au dorit să facă economie, 13% preferă hainele vintage, 10% că apreciază că găsesc haine unicat, iar 6% sunt motivați de efectele sustenabile pe care le are acest tip de achiziție. Anul trecut, doar prin intermediul Humana, peste 3 milioane de haine și accesorii second-hand au primit o nouă viață, fiind achiziționate de consumatori din rețeaua Humana și salvate de la a ajunge deșeuri. Cele mai căutate au fost rochiile și tunicile, iar pe locurile următoare produsele din denim, fie că vorbim de pantaloni, fuste, rochii sau jachete. De asemenea, am observat o creștere a solicitărilor pentru jahetele de tip crop, din piele sau imitație din piele.

Hainele purtate în prealabil și colectate din întreaga lume trec printr-un amplu proces de sortare profesională în centre specializate, au fost supuse unor procese de dezinfecție și dezinsecție, iar produsele care au îndeplinit toate criteriile de calitate au fost reintrodu-se în circuitul comercial, primind astfel o nouă viață. În acest fel ne asigurăm că le oferim oamenilor ocazia de a cumpăra haine și accesorii în stiluri cât mai diverse, la prețuri accesibile și contribuim la reducerea supraconsumului de haine noi și la reducerea amprentei de carbon pe care o are asupra Planetei întreg lanțul de producție a noilor materiale textile”, adaugă Rodica Bulăceanu, reprezentant al Organizației Humana People to People.