Mai sunt doar 17 zile până la debutul celei de-a 60-a ediții a celebrului concurs european Eurovision, găzduit în acest an de Viena.

Artiști și delegați din 40 de țări împreună cu 1.700 de jurnaliști și mii de fani din lumea întreagă se întâlnesc în Austria la acea mare sărbătoare a muzicii și prieteniei între popoare care este „Eurovision Song Contest“, ajunsă la a 60-a ediție.

„Building Bridges“ este sloganul ales de Radioteleviziunea Austriacă ORF și totodată scopul acestei manifestări ce s-a impus drept cel mai mare eveniment de divertisment TV din lume. Eveniment în care se găsesc reunite ideea europeană și caracterul universal al muzicii. Pentru prima oară în istoria concursului, întreaga manifestare se va desfășura ca Green Event certificat, punând în prim plan principiile sustenabilității și incluziunii.

„And 12 points go to … Austria“

În ziua de 10 mai 2014 s-a produs senzația – Conchita Wurst a câștigat pentru Austria cu melodia „Rise Like a Phoenix“ Eurovision Song Contest-ul. Prin urmare, cel mai mare eveniment de divertisment TV din lume se va desfășura după 48 de ani din nou în Austria. În 19 și 21 mai, pe scena de la Wiener Stadthalle, reprezentanții diferitelor țări vor concura în cadrul celor două semifinale pentru calificarea în marea finală, iar în 23 mai, pentru câștigarea celei de-a 60-a ediții a concursului „Eurovision Song Contest“.

Cifre, date și fapte despre „Eurovision Song Contest“ la Viena

195 milioane de spectatori în toată lumea: Cât de relevant este „Eurovision Song Contest“ la nivel internațional reiese, nu în ultimul rând, din numărul de spectatori: în mai 2014 s-au înregistrat pe  intervale scurte, atât la semifinale cât și la marea finală, chiar și 195 de milioane de spectatori din 40 de țări, din Europa până în China și Australia. În medie, cota de piață la marea finală din 10 mai a fost de 37,3 procente. În țara gazdă Danemarca a ajuns chiar la 89 de procente.  61 de milioane de spectatori au urmărit în medie marea finală din 2014 – cu șase milioane mai mulți decât în 2013.

Designul scenei: un ochi de 44 de metri compus din 1.288 de piloni luminescenți: Un ochi ce încadrează întreaga scenă, compus din 1.288 de piloni cu LED-uri, lat de 44 de metri, înalt de până la 14,3 metri și adânc de până la 22 de metri. Pilonii cu LED-uri pot produce o gamă largă de efecte luminoase, capabile să creeze o anume atmosferă. Scena din interiorul ochiului are o lățime de 14,2 metri, iar podeaua cu un diametru de 11 metri este și ea complet acoperită cu LED-uri. În fundal se află un perete cu LED-uri lat de 26 de metri și înalt de 8,5 metri, care la mijloc se poate deschide pe o lățime de până la 13 metri.

Programul spectacolelor

Semifinala 1:

  • Luni, 18 mai: ora 21.00: Jury-Show
  • Marți, 19 mai: ora 15.00: Family-Show / ora 21.00: TV-Show

Semifinala 2:

  • Miercuri, 20 mai: 21.00 Uhr: Jury-Show
  • Joi, 21 mai: ora 15.00: Family-Show / ora 21.00: TV-Show

Finala:

  • Vineri, 22 mai: ora 21.00: Jury-Show
  • Sâmbătă, 23 mai: ora 13.00: Family-Show / ora 21.00: TV-Show

Semifinale – jury-shows, family-shows și TV-shows: În cele două semifinale televizate – TV shows – se hotărăște care țări ajung în finală. Show-urile pentru juriu – jury shows – vor fi înregistrate și transmise țărilor participante pentru ca juriile țărilor participante să le acorde puncte. Înregistrările ar putea fi folosite și pentru a fi transmise în cazul în care s-ar produce o pană în timpul show-ului televizat. Spectacolele pentru familii – family shows – sunt spectacole cap-coadă, un soi de repetiție generală înainte de show-ul televizat. Cum acestea au loc după-amiaza, la ora 15:00, sunt o bună ocazie pentru familiile cu copii să urmărească live în Wiener Stadthalle  „Eurovision Song Contest“.

1.700 de jurnaliști din lumea întreagă – din Europa până în Australia – sunt așteptați la Viena  cu această ocazie. Pentru aceștia se amenajează chiar în Wiener Stadthalle un centru de presă cu cele mai moderne dotări. Timp de două săptămâni, în sala de conferințe de presă (cu o capacitate de peste 500 de persoane), se vor organiza de asemenea peste 80 de conferințe de presă – fiecare țară având repartizate câte două conferințe individuale;  suplimentar vor avea loc conferințe de presă și după show-urile live.

1.300 de delegați: Posturile de televiziune participante trimit, pe lângă artiștii participanți la concurs, echipe de filmare, fotografi, comentatori, make-up-artiști, costumieri, purtători de cuvânt, șefi de delegație etc. În funcție de data semifinalei, delegațiile sosesc începând din 10 mai și rămân aproximativ două săptămâni la Viena. (În prima săptămână se desfășoară cele două repetiții individuale.)

700 de voluntari: Eurovision Volunteers Program se bazează în toate țările pe participarea benevolă a celor dornici să se implice în organizarea și desfășurarea evenimentului. Chemați să preia diverse responsabilități, voluntarii sunt cei care „construiesc punți“ de comunicare pe toată perioada de desfășurare a evenimentului. Vom întâlni voluntari la centrul de presă, la ghișeul de informații, la acreditare, în zona de asistență pentru public sau producție, în calitate de „om bun la toate“ până la însoțitor de delegație. Din România s-au primit 17 cereri de voluntariat.

Eurovision Village este locul de întâlnire din Piața Primăriei (Rathausplatz) pentru vienezi și oaspeți ai orașului, fani ai Song Contest-ului. Începând cu 18 mai, acolo se va desfășura un program extrem de variat – de la apariții live ale participanților până la sesiuni de public viewing a spectacolelor televizate.

Euro Clubul organizat laOttakringer Brauerei“ este locul de întâlnire a celor acreditați. Aici delegațiile au ocazia să întâlnească jurnaliști, să se prezinte și eventual să organizeze petreceri proprii.

Odată cu predarea „însemnelor“ – un colan cu cheile simbolice ale orașelor gazdă din anii trecuți – în ziua de  26 ianuarie s-a dat startul pentru „Eurovision Song Contest 2015“ (ESC), iar în același timp Viena a devenit, conform statutului ESC, oraș gazdă a ediției din acest an a concursului internațional.

În prezența directorului general al Radioteleviziunii Austriece ORF, Alexander Wrabetz, și a lui Jon Ola Sand, ESC-Executive Supervisor la European Broadcasting Union (EBU),  colanul cu însemnele ESC a fost predat  primarului orașului Viena, Michael Häupl, de către o delegație a orașului Copenhaga, orașul în care s-a desfășurat ediția din 2014 a concursului.

În calitate de oraș gazdă a celei de-a 60-a ediții a concursului, Viena oferă organizatorului acestei ediții, Radioteleviziunea Austriacă (ORF), condiții optime de  desfășurare a celui mai mare eveniment de divertisment TV, pentru a entuziasma o lume întreagă și a prezenta Austria în modul cel mai favorabil pe plan internațional.

Viena în inima Europei Centrale – infrastructură de top

Curse directe de avion fac zilnic legătura între capitala Austriei și 177 de destinații din 69 de țări, la care se adaugă cele 1.000 de legături feroviare ale Vienei. Iar rețeaua de transport public urban, totalizând peste 1.000 de kilometri, face din Viena un oraș al drumurilor ce pot fi parcurse rapid și cu ușurință.  Într-un perimetru de cinci kilometri din jurul locului de desfășurare a concursului, Wiener Stadthalle, există numeroase hoteluri, cu un total de 52.000 de paturi. În plus, există în orașul gazdă Viena 150 de locații pentru evenimente și 7.400 de firme de gastronomie, Viena mândrindu-se cu experiența sa în domeniul organizării de mari evenimente, cu până la 30.000 de participanți, precum congrese și concerte, dar și anualul Life Ball ori campionatul european de fotbal EURO 2008.

Wiener Stadthalle, pe care Municipalitatea Vienei o pune în totalitate la dispoziția organizatorului ca loc de desfășurare pentru ESC, se numără printre primele 10 event locations din Europa, oferind cu cele șase hale ale sale suficient spațiu pentru acest megaeveniment muzical. În ansamblu, orașul gazdă Viena, cu infrastructura sa, oferă condiții optime pentru ca un eveniment precum Song Contest-ul să se desfășoare cât mai bine cu putință, beneficiind de o infrastructură sustenabilă.

„Smart City Wien“ – călătorii gratuite cu mijloacele de transport public

Municipalitatea Vienei este preocupată ca printr-o serie de măsuri să mențină „amprenta de CO2“ a Eurovision Song Contest-ului la un nivel cât mai scăzut, urmând ca întregul eveniment să se desfășoare ca „green event”. Astfel alimentarea cu curent electric se va face de la rețeaua publică, renunțându-se pe cât posibil la agregate. Cum în cazul megaevenimentelor cel mai mare impact asupra mediului îl are transportul vizitatorilor, Municipalitatea Vienei (Wiener Linien/Liniile Vieneze) oferă tuturor participanților și jurnaliștilor acreditați transport public gratuit; biletele la show-uri sunt de asemenea valabile pentru transportul public gatuit la și de la locul evenimentului. În săptămâna în care se desfășoară show-urile metroul și tramvaiele vor circula la intervale mai scurte de timp, pentru a-i determina pe vizitatori să folosească transportul public, aspect important în cadrul conceptului de „Smart City Wien“.

Măsuri de promovare întreprinse de Municipalitatea Vienei – Program cadru pentru cei cu acreditări

Municipalitatea Vienei acordă de asemenea o mare importanță promovării evenimentului, deoarece Song Contest-ul trebuie să fie o mare sărbătoare pentru vienezi precum și pentru vizitatorii orașului. Pentru a ajunge la locuitorii orașului, toate mediile print sau online precum și platformele de social media ce aparțin Municipalității Vienei vor fi folosite pentru promovarea evenimentului. Se va apela de asemenea la canalele internaționale ale Asociației Vieneze de Turism (Wien Tourismus). În plus, odată cu lansarea noii campanii de city branding, Eurovision Song Contest apare afișat pe suprafețe mari sub sloganul “City of Vienna – #12points”.  Afișe – prezente încă de la intrările în oraș –, rolling boards și city lights sunt menite să sporească bucuria dinaintea evenimentului ce s-a impus drept cel mai mare spectacol de divertisment al lumii. În Piața Primăriei există deja un turn cu LED-uri ce afișează numărul zilelor rămase până la marea finală, iar tramvaiul cu logo-ul „Building Bridges” înseamnă și el un accent nou pe chipul orașului.

Wien Tourismus în  colaborare cu ORF oferă celor 1.700 de jurnaliști și 1.300 de delegați un program cadru cu 100 de puncte pentru perioada 11 – 22 mai

Conceptul „City of Vienna – #12 points“

Viena este orașul culturii și muzicii. Viena este de asemenea orașul cu cea mai bună calitate a vieții. După cum spune și sloganul ORF „Building Bridges“, în Viena conviețuiesc de când se știe oameni aparținând unor naționalități diferite. La Eurovision Song Contest 2015 toate aceste aspecte se cer puse în legătură cu orașul gazdă Viena. Ideea ce stă la baza acestei asocieri este extrem de simplă: pe lângă seria de activități legate de eveniment și de artiștii internaționali prezenți la el,  concursul înseamnă în primul rând votul publicului și al specialiștilor.

„12 points“, adică 12 puncte, este cel mai mare scor ce se poate obține la Song Contest. 12 puncte se acordă pentru o performanță deosebită. Performanțele Vienei ating în numeroase domenii o valoare de referință – după cum ne demonstrează și topul Mercer, recent publicat, conform căruia Viena este și în 2015 orașul cu cea mai bună calitate a vieții – prin urmare: „City of Vienna – #12 points“!

Efecte pentru turismul din întreaga Austrie

Oficiul Național de Turism al Austriei (Österreich Werbung) a elaborat în colaborare cu  prof. Egon Smeral de la Modul University  Viena  estimări cu privire la efectele desfășurării concursului Eurovision asupra turismului.

Potrivit acestora, se vor înregistra aproximativ 75.000 de nopți de cazare ale turiștilor străini cu ocazia  Eurovision Song Contest-ului, ceea ce echivalează cu o cifră de afaceri de minim 15 milioane de euro. Din aceasta rezultă efecte directe și indirecte de valoare adăugată  de minim 11,5 milioane de euro și aproximativ 150 de locuri de muncă pe perioadă determinată.