Durerile menstruale, cunoscute în termeni medicali ca dismenoree, reprezintă o problemă des întâlnită. Crampele abdominale pot fi uneori foarte severe și pot fi acompaniate de senzația de presiune în zona pelvină și de balonare. Durerea poate iradia spre partea inferioară a spatelui, spre șolduri și spre partea internă a coapselor.

Este important de știut că durerile menstruale pot fi agravate de diferite afecțiuni ginecologice, așa cum sunt chisturile ovariene, fibroamele uterine, endometrioza sau boala inflamatorie pelvină. De aceea, modificarea intensității și caracterului durerii trebuie să te trimită la medic. Iată ce poți face acasă pentru a trata eficient durerile menstruale. 

  1. Încearcă medicamente analgezice

Primul lucru la care se gândește o persoană care suferă este să ia o pastilă. Medicamentele pentru tratarea durerilor menstruale, cum ar fi antiinflamatoarele nesteroidiene (ibuprofen), sunt disponibile fără rețetă în farmacii. Cu toate acestea, este important să știi că nu trebuie să abuzezi de astfel de medicamente. Administrarea excesivă a acestora poate provoca probleme grave de sănătate. De aceea, este indicat să le utilizezi doar atunci când alte metode de tratament nu au dat rezultate.

2. Hidratează-te 

Deshidratarea agravează crampele menstruale. Hidratarea optimă ameliorează balonarea, ceea ce duce la calmarea crampelor. Pentru a menține starea optimă de hidratare, bea minim 8 pahare de apă pe zi și consumă alimente care au un conținut ridicat de apă (fructe, legume, supe, ciorbe).

3. Aplică regulat comprese calde

Căldura este un remediu eficient pentru crampele menstruale, fiindcă relaxează mușchii de la nivelul uterului și îmbunătățește circulația sangvină la acest nivel. Poți utiliza o compresă caldă, o sticlă cu apă caldă sau poți face o baie la fel. 

4. Fă exerciții

Probabil că nu te simți în stare să faci mișcare, din cauza durerilor, însă, sportul poate ameliora dismenoreea, datorită producției de endorfine. 30 de minute pe zi de activitate fizică de tip aerobic de intensitate redusă─moderată ajută la ameliorarea durerilor menstruale. În timpul menstruației, chiar și o plimbare te poate ajuta să te simți mai bine. De asemenea, exercițiile yoga reprezintă o tehnică de relaxare care poate ameliora crampele. 

5. Evită alimentele nesănătoase

Alimentele nesănătoase, cum ar fi dulciurile, produsele de patiserie, prăjelile, alimentele fast-food, chipsurile te pot balona, ceea ce agravează durerile menstruale. Pe perioada menstruației, evită consumul acestor alimente. 

6. Consumă alimente antiinflamatoare

Menține tot timpul o alimentație sănătoasă, inclusiv în „perioada aceea a lunii“. Unele alimente pot avea efect antiinflamator, datorită nutrienților pe care îi conțin. Nucile, semințele de in și peștele gras sunt alimente bogate în acizi grași Omega-3, care au un puternic efect antiinflamator. De asemenea, alimentele bogate în antioxidanți, cum ar fi fructele și legumele colorate (fructele de pădure, roșiile, ardeiul gras), turmericul și ghimbirul au efect antiinflamator.

7. Bea infuzii de plante

Infuziile de plante pot ajuta la ameliorarea durerilor menstruale, datorită compușilor cu proprietăți antiinflamatoare și antispastice. Ceaiul de mușețel, de fenicul sau de ghimbir sunt alegeri bune în acest sens. Utilizează plante ambalate în pungă și lasă-le la infuzat 30 de minute. 

8. Masează-ți abdomenul

Masajul stimulează circulația sangvină și relaxează musculatura. Poți începe să îți masezi abdomenul cu 2-3 zile înainte de apariția menstruației. Poți utiliza uleiuri esențiale, diluate în uleiuri vegetale (cum ar fi cel de cocos), pentru efecte mai puternice. De asemenea, poți folosi ulei esențial de lavandă, de trandafir, de cuișoare sau de scorțișoară. Nu doar masajul abdomenului ajută ci și al întregului corp.

9. Ia suplimente alimentare

Unele suplimente alimentare sunt utile pentru ameliorarea dismenoreei, însă acestea trebuie luate tot timpul, nu doar în perioada menstruației. Vitamina D, acizii grași Omega-3, vitamina E, magneziu, zinc, calciul sunt utile în ceea ce privește dismenoreea. Totuși, întreabă medicul înainte de a lua orice supliment alimentar, în cazul în care ești diagnosticată cu o boală cronică.

10. Evită cafeina și alcoolul

Cafeina și alcoolul sunt două substanțe care pot agrava crampele menstruale. Cafeina produce vasoconstricție, în timp ce alcoolul duce la deshidratare. De aceea,  trebuie să le eviți pe perioada menstruației. Cafeina nu se găsește doar în cafea, ci și în ceai negru, ceai verde, băuturi energizante. 

Așadar, dismenoreea poate fi ameliorată cu ajutorul multor remedii simple și printr-un stil de viață sănătos. Dacă sesizezi că durerile menstruale se agravează sau se modifică în timp, mergi la medic pentru un control.  

Sursa foto: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/fragil-tandru-delicat-stress-3808005/