Preşedintele României, Klaus Iohannis a luat o decizie neaşteptată. A decis să conteste la Curtea Constituţională, concediul de odihnă al primului ministru, Viorica Dăncilă.
Iohannis este deranjat de faptul că Viorica Dăncilă a plecat în concediu fără să îl consulte şi a decis să-l lase în locul său pe vicepremierul Paul Stănescu.
Pe 31 iulie 2018, Prim-ministrul României, doamna Vasilica-Viorica Dăncilă, a emis Decizia nr. 247/2018 pentru exercitarea unor atribuÈ›ii, potrivit căreia, în perioada 6 – 13 august 2018, domnul Paul Stănescu, viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale È™i administraÈ›iei publice, exercită atribuÈ›iile prim-ministrului privind conducerea operativă a activității Guvernului României (Decizia nr. 247/2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 667/31.07.2018).
„Prin omisiunea Prim-ministrului României de a aduce la cunoÈ™tinÈ›a PreÈ™edintelui României imposibilitatea de a-È™i exercita atribuÈ›iile în perioada 6-13 august 2018 È™i acÈ›iunea acestuia de a desemna un alt membru al Guvernului să exercite, cu caracter temporar, atribuÈ›iile de prim-ministru prin emiterea unui act (Decizia nr. 247/2018) cu depășirea competenÈ›elor stabilite de Legea fundamentală, s-a ivit un conflict juridic de natură constituÈ›ională între cele două autorități, pentru motivele expuse în cele ce urmează. Procedând în acest mod, Prim-ministrul României se situează în afara cadrului constituÈ›ional prevăzut de art. 107 alin. (3) din ConstituÈ›ie. Totodată, prin această conduită, prim-ministrul a încălcat È™i prevederile art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală în componenta sa referitoare la supremaÈ›ia ConstituÈ›iei, precum È™i principiul colaborării loiale, astfel cum a fost dezvoltat în jurisprudenÈ›a CurÈ›ii ConstituÈ›ionale. Prin emiterea Deciziei Prim-ministrului nr. 247/31.07.2018 funcÈ›ionarea Guvernului României este plasată în afara cadrului constituÈ›ional, cu consecinÈ›e multiple ce vizează, imposibilitatea PreÈ™edintelui României de a-È™i îndeplini competenÈ›a constituÈ›ională de a desemna un prim-ministru interimar. Pe de altă parte, consecinÈ›ele acestei conduite – respectiv omisiunea prim-ministrului de a aduce la cunoÈ™tinÈ›a PreÈ™edintelui României imposibilitatea de a-È™i exercita atribuÈ›iile – afectează rolul constituÈ›ional al Guvernului, structura acestuia, desfășurarea activității Guvernului ca organ colegial, întrunit în È™edinÈ›e legal constituite È™i conduce la fragmentarea arbitrară a atribuÈ›iilor acestei autorități constituÈ›ionale în atribuÈ›ii operative È™i atribuÈ›ii neoperative. Prin urmare, a admite că prim-ministrul are competenÈ›a de desemna un alt membru al Guvernului să îi exercite atribuÈ›iile ar echivala nu numai cu încălcarea competenÈ›ei PreÈ™edintelui României de a desemna un prim-ministru interimar ori de câte ori survine o imposibilitate a prim-ministrului de a-È™i exercita atribuÈ›iile, ci È™i cu încălcarea ansamblului de dispoziÈ›ii constituÈ›ionale ce reglementează organizarea È™i funcÈ›ionarea Guvernului, precum È™i raporturile acestuia cu autoritățile È™i instituÈ›iile publice, în general, cu Parlamentul È™i cu PreÈ™edintele României, în special. ÃŽn consecință, conducerea Guvernului nu poate fi exercitată de către o persoană desemnată printr-un act subsecvent acordării votului de încredere de către Parlament, respectiv în baza unui act emis de prim-ministru, ci numai de către o persoană desemnată printr-un decret al PreÈ™edintelui României, în conformitate cu dispoziÈ›iile art. 107 alin. (3) din ConstituÈ›ie. Or, prin omisiunea prim-ministrului de a aduce la cunoÈ™tinÈ›a PreÈ™edintelui României imposibilitatea de a-È™i exercita atribuÈ›iile È™i acÈ›iunea acestuia de a desemna un alt membru al Guvernului să exercite, cu caracter temporar, atribuÈ›iile de prim-ministru prin emiterea unui act cu depășirea competenÈ›elor stabilite de Legea fundamentală, prim-ministrul se situează în afara cadrului constituÈ›ional prevăzut de art. 107 alin. (3) din ConstituÈ›ie. Prin această conduită, prim-ministrul a încălcat È™i art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală în componenta sa referitoare la supremaÈ›ia ConstituÈ›iei, precum È™i principiul colaborării loiale, astfel cum a fost dezvoltat în jurisprudenÈ›a CurÈ›ii ConstituÈ›ionale. Prin emiterea Deciziei nr. 247/31.07.2018, prim-ministrul È™i-a arogat o competență care aparÈ›ine unei alte autorități, respectiv PreÈ™edintelui României dând naÈ™tere unui conflict pozitiv de competență, ce afectează funcÈ›ionarea Guvernului României care, astfel este plasat în afara cadrului constituÈ›ional. În considerarea argumentelor expuse mai sus, vă solicit să constataÈ›i existenÈ›a unui conflict juridic de natură constituÈ›ională dintre Prim-ministrul României È™i PreÈ™edintele României È™i să stabiliÈ›i conduita de urmat de către prim-ministru în vederea reinstaurării ordinii constituÈ›ionale„, se arată în seisizarea lui Iohannis către CCR.