Cutremur în România cu trei zile înainte de Revelion. 26 de primari şi viceprimari, daţi de ANI pe mâna procurorilor

Agenția Națională de Integritate le strică sărbătorile de final de an pentru 26 de aleşi locali. Inspectorii ANI au constatat conflictul de interese de natură administrativă sau a sesizat organele de urmărire penală, în cazul a 26 aleși locali.

LUPU VASILE,
Primar al Com. Popești, Jud. Iași
SESIZARE PARCHET
Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către LUPU VASILE a infracțiunii de folosire a funcției pentru favorizarea unor persoane, prevăzută de art. 301 din Codul Penal, întrucât, în perioada exercitării mandatului de primar al comunei Popești (2016 – 2020), a încheiat cu Primăria comunei Popești, la data de 04 februarie 2020, un contract de vânzare-cumpărare în urma căruia a dobândit imobile în suprafață totală de 3000 mp.

COJOCARU GICU,
Primar al Com. Cristian, Jud. Brașov
SESIZARE PARCHET
Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către COJOCARU GICU a infracțiunilor de conflict de interese prevăzută de art. 301 din Codul penal (text în vigoare până la data de 28.07.2017) și respectiv, a infracțiunii de folosire a funcției pentru favorizarea unor persoane prevăzută de art. 301 din Codul penal (text în vigoare începând cu data de 28.07.2017).

La data de 22 noiembrie 2016, COJOCARU GICU a încheiat în nume propriu un contract de asistență juridică cu un cabinet de avocatură. Ulterior, în exercitarea atribuțiilor de primar, COJOCARU GICU a încheiat la datele de 25 aprilie 2017 și 26 ianuarie 2018, două contracte de asistență juridică (semnate și aprobate de către acesta) cu același cabinet de avocatură, și a emis referate de aprobare la proiectele de hotărâre privind achiziționarea serviciilor juridice de consultanță, asistență privind încheierea acestor contracte.

RACLARIU ALEXANDRINA,
Primar al Com. Crăcăoani, Jud. Neamț
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului de primar, a semnat Dispoziția privind numirea fiului acesteia în funcția de administrator public al comunei, pe o perioadă de 3 ani (05 ianuarie 2021 – 05 ianuarie 2024), precum și contractul de management aferent.

Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 70, art. 71 și art. 76 din Legea nr. 161/2003 coroborate cu prevederile art. 228, alin. (1), lit. a) din O.U.G. nr. 57/2019.

MICLE TRAIAN,
fost Primar al Com. Avram Iancu, Jud. Bihor
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului de primar, a încheiat o serie de acte care au produs un folos material pentru soția sa, încălcând astfel prevederile art. 76, alin. (1) din Legea nr. 161/2003.

PRIOTEASA IOAN,
fost Primar al Orașului Scornicești, Jud. Olt
SESIZARE PARCHET
Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către PRIOTEASA IOAN a infracțiunii de folosire a funcției pentru favorizarea unor persoane prevăzută de art. 301 din Codul penal, întrucât, a semnat o serie de documente cu privire la societatea comercială în cadrul căreia soția acestuia deține calitatea de asociat unic și funcția de administrator, creând astfel un avantaj patrimonial pentru societate în sumă de 19.480 Lei.

AUREL GHEORGHIȚĂ,
Viceprimar al Com. Coarnele Caprei, Jud. Iași
INCOMPATIBILITATE
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 13 noiembrie 2020 – 12 februarie 2021, întrucât a exercitat simultan cu funcția de viceprimar și funcția de administrator al unei societăți comerciale, încălcând astfel prevederile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003.

MURARU CĂTĂLIN PETRE,
Viceprimar al Com. Hârtiești, Jud. Argeș și fost Consilier local în cadrul C.L. al Com. Hârtiești
INCOMPATIBILITATE
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 22 iunie 2016 – 08 octombrie 2020, întrucât, a exercitat simultan cu funcția de consilier local și o funcție contractuală în cadrul aparatului de specialitate al primarului com. Hârtiești, încălcând astfel prevederile art. 88, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 161/2003.

BUZOIANU VIOREL,
Viceprimar al Com. Cuza Vodă, Jud. Călărași
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului 2016 – 2020 de viceprimar, a participat la deliberarea și adoptarea a trei Hotărâri ale C.L. prin care au fost aprobate impozitele și taxele locale pentru anii 2019, 2020, respectiv 2021 pentru Comuna Cuza Vodă, având un interes personal de natură patrimonială în problema supusă dezbaterilor, întrucât deține împreună cu soția sa, o suprafață totală de 29,2797 ha de teren extravilan pe raza comunei Cuza Vodă.

Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 228 din O.U.G nr. 57/2019, coroborat cu prevederile art. 70, art. 71 și art. 76, alin. (1) din Legea nr. 161/2003.

VLAD GHEORGHE,
Consilier local în cadrul C.L. al Com. Coteana, Jud. Olt
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului 2020 – 2024, a participat la deliberarea și adoptarea unei Hotărâri a C.L privind stabilirea impozitelor și taxelor locale precum și a taxelor speciale pentru anul 2021 fără a anunța la începutul dezbaterilor interesul personal pe care îl avea în problema respectivă, deși avea posibilitatea să anticipeze că o decizie prin care s-ar aproba anularea taxelor pentru utilajele agricole prezintă un avantaj pentru sine, acesta deținând mai multe utilaje agricole.

Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 70 şi 71 din Legea 161/2003, coroborate cu prevederile art. 228, alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2019.

VLĂSCEANU VASILE,
Consilier local în cadrul C.L. al Com.Cuza Vodă, Jud. Călărași
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului de consilier local (2016-2020) a participat la deliberarea și adoptarea a trei Hotărâri ale C.L. prin care au fost aprobate impozitele și taxele locale pentru anii 2019, 2020, respectiv 2021, pentru Comuna Cuza Vodă, având un interes personal de natură patrimonială în problema supusă dezbaterilor, întrucât deține împreună cu soția, o suprafață totală de 48,4529 ha de teren extravilan pe raza comunei Cuza Vodă.

Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 228 din O.U.G nr. 57/2019, coroborat cu prevederile art. 70, art. 71 și art. 76, alin. (1) din Legea nr. 161/2003.

TIMOFCIUC RĂZVAN,
Consilier local în cadrul C.L. al Mun. Iași , Jud. Iași

CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În exercitarea mandatului 2016 – 2020, TIMOFCIUC RĂZVAN a participat la deliberarea și adoptarea a două Hotărâri ale C.L. Iași privind nominalizarea reprezentanților Consiliului în C.A. ale unităților de învățământ preuniversitar din Mun. Iași pentru anii școlari 2018 – 2019, respectiv 2019 – 2020, în baza cărora soția persoanei evaluate a fost numită membru în Consiliul de Administrație al Colegiului Național de Artă „Octav Băncilă” Iași.

Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 70 și art. 77 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 75 și art. 77 din Legea nr. 393/2004 (în vigoare până la data de 05.07.2019) și art. 46 din Legea nr. 215/2001 (în vigoare până la data de 05.07.2019) și art. 228 din O.U.G nr. 57/2019 (în vigoare începând cu data de 05.07.2019).

DĂIAN ILIE,
Consilier local în cadrul C.L. al Com. Cut, Jud. Alba
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului de consilier local, a participat la deliberarea și adoptarea Hotărârii C.L. din data de 14 februarie 2019, privind inițierea procedurii de închiriere prin atribuire directă a pășunilor aflate în proprietatea privată a comunei Cut, iar ulterior, la data de 25 februarie 2019 s-a încheiat contractul de închiriere între Primăria comunei Cut și asociația în cadrul căreia DĂIAN ILIE deținea la acea dată calitatea de membru fondator.

Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 70, 71 și 77 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2011 şi cu prevederile art. 75, lit. b) și f) şi art. 77 din Legea nr. 393/2004.

NEAGU ELENA,
Consilier local în cadrul C.L. al Com. Laslea, Jud. Sibiu
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului 2016 – 2020, a votat favorabil pentru adoptarea Hotărârii C.L. Laslea din data de 12 decembrie 2018 privind aprobarea amenajamentului pastoral pentru pajiștile din proprietatea privată a comunei Laslea, deși avea un interes personal în problema supusă dezbaterilor consiliului local.

Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 70, 71 și 77 din Legea nr. 161/2003 coroborate cu prevederile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2011 şi cu prevederile art. 75, lit. a) şi art. 77 din Legea nr. 393/2004.

PAȘCALĂU GHEORGHE,
Consilier local în cadrul C.L. al Com. Laslea, Jud. Sibiu
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului de consilier local 2016 – 2020, a participat la deliberarea și adoptarea Hotărârii C.L. Laslea din data de 12 decembrie 2018 privind aprobarea amenajamentului pastoral al comunei Lasleaprecum șia Hotărârii C.L. Laslea din data de 28 februarie 2019 privind stabilirea unor măsuri de administrare a pășunilor comunale în anul 2019, deși avea un interes personal în problema supusă dezbaterilor consiliului local.

Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 46 din Legea nr. 215/2001, prevederile art. 70, 71 și 77 din Legea nr. 161/2003, precum și prevederileart. 75, alin. (1) și (2) și ale art. 77, alin. (1), (2) și (3)din Legea nr. 393/2004.

NICOARĂ EMIL,
Consilier local în cadrul C.L. al Mun. Câmpia Turzii, Jud. Cluj
INCOMPATIBILITATE
Se află în stare de incompatibilitate, întrucât, în perioada exercitării mandatelor de consilier local (2016 – 2020 respectiv 2020 – 2024), societatea comercială în cadrul căreia atât persoana evaluată cât și soția și fiul acestora au deținut sau dețin funcții și calități, a prestat servicii către o societate comercială înființată de consiliul local în valoare totală de 14.634 Lei și a furnizat o serie de produse către o altăsocietate comercială înființată de consiliul local, în valoare totală de 161.587 Lei.

Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 90, alin. (1) și (2) din Legea nr. 161/2003.

LAZEA DAN AVRAM,
Consilier local în cadrul C.L. al Com. Șibot, Jud. Alba

CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului de consilier local (2016 – 2020), a participat la adoptarea Hotărârii C.L. Șibot din data de 18 decembrie 2018 privind completarea art. 4 al Hotărârii C.L. nr. 44/03 mai 2018, în baza căreia,la data de 21 decembrie 2018, a fost încheiat între Primăria comunei Șibot, reprezentată prin viceprimar (în calitate de proprietar) și persoana evaluată (în calitate de beneficiar) un contract de închiriere a unei suprafețe de 47.390 mp pajiște aflată în domeniul public/privat al comunei Șibot.

Persoana evaluată a încălcat prevederile art. 70 și art. 77 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 75 și 77 din Legea nr. 393/2004 (în vigoare până la data de 05.07.2019) și art. 46 din Legea nr. 215/2001(în vigoare până la data de 05.07.2019).

ȚANCU CONSTANTIN,
Consilier local în cadrul C.L. al Com. Coteana, Jud. Olt
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului 2020 – 2024, a participat la deliberarea și adoptarea unei Hotărâri a C.L privind stabilirea impozitelorși taxelor locale precum și a taxelor speciale pentru anul 2021 fără a anunța la începutul dezbaterilor interesul personal pe care îl avea în problema respectivă, deși avea posibilitatea să anticipeze că o decizie prin care s-ar aproba anularea taxelor pentru utilajele agricole prezintă un avantaj pentru sine, acesta deținând mai multe utilaje agricole.

Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 70 şi 71 din Legea 161/2003, coroborate cu prevederile art. 228, alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2019.

ILUȚ DIANA,
fost Consilier local în cadrul C.L. al Mun. Baia Mare, Jud. Maramureș

INCOMPATIBILITATE
În perioada exercitării mandatului de consilier local (29 octombrie 2020 – 07 mai 2021), societatea comercială în cadrul căreia ILUȚ DIANA deține funcția de administrator și calitatea de asociat a încheiat cu Clubul Sportiv Minaur Baia Mare (instituție aflată sub autoritatea Primăriei/Consiliului Local Baia Mare), 8 contracte de prestări servicii turistice și a emis 17 facturi fiscale în valoare totală de aprox. 173.950 Lei.

Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 90, alin. (1) din Legea 161/2003.

PAUL RADU VALENTIN,
fost Consilier local în cadrul C.L. al Mun. Brașov, Jud. Brașov

CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului de consilier local (2020 – 2024), societatea comercială în cadrul căreia soția persoanei evaluate deține calitatea de asociat/asociat unic și funcția de administrator, a încheiat la data de 14 decembrie 2020, un act adițional la contractul de servicii din data de 22 mai 2020 (aflat în derulare) cu o instituție subordonată C.L. al mun. Brașov, prin care s-au suplimentat serviciile pentru perioada 01 ianuarie – 30 aprilie 2021.

Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 90, alin. (2) și art. 91, alin. (3) din Legea nr. 161/2003.

SABADÎȘ ALIN – VASILE,
fost Consilier local în cadrul C.L. al Com. Băsești, Jud. Maramureș
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului de consilier local (2016 – 2020), SABADÎȘ ALIN – VASILE a participat la deliberarea și adoptarea Hotărârii C.L.Băsești din data de 22 aprilie 2019 privind analiza contractelor de concesiune a pășunilor proprietate publică a comunei Băsești, în baza căreia a fost încheiat actul adițional la contractul din data de 12 mai 2014 între Primăria comunei Băsești (în calitate de concedent) și o asociație reprezentată de persoana evaluată (în calitate de concesionar), prin care se prelungește durata contractului inițial, pentru o perioadă de 2 ani începând cu luna mai 2019.

Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 70 și art. 77 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 75 și 77 din Legea nr. 393/2004 (în vigoare până la data de 05.07.2019) și cu prevederile art. 46 din Legea nr. 215/2001 (în vigoare până la data de 05.07.2019).

JOIȚA ION,

fost Consilier local în cadrul C.L. al Mun. Târgoviște, Jud. Dâmbovița
INCOMPATIBILITATE
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 10 iunie 2017 – 19 octombrie 2020, întrucât, a exercitat simultan cu funcția de consilier local și funcția de Director general al unei societăți comerciale al cărei acționar unic este C.J. Dâmbovița, încălcând astfel prevederile art. 88, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003.

RĂDUȚU VICTOR DAN,
fost Consilier local în cadrul C.L. al Com. Laslea, Jud. Sibiu
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În exercitarea mandatului de consilier local (2016-2020) a participat la deliberarea și adoptarea Hotărârii C.L. Laslea din data de 12 decembrie 2018 privind aprobarea amenajamentului pastoral pentru pajiștile din proprietatea privată a comunei Laslea, având un interes personal de natură patrimonială în problema supusă dezbaterilor consiliului local.

Persoana evaluată a încălcat prevederile art. 77 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001 (în forma în vigoare până la 04.07.2019) și ale art. 75, alin. (1) și art. 77, alin. (1) din Legea nr. 393/2004 (în forma în vigoare până la 04.07.2019).

DANEȘ MIHAI,
fost Consilier local în cadrul C.L. Sector 6 București
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului de consilier local în cadrul C.L. Sector 6, a participat la deliberarea și adoptarea Hotărârii din data de 11 decembrie 2018 în baza căreia 67 unități de învățământ preuniversitar de stat au încheiat contracte comerciale de furnizare produse (achiziții directe de bunuri pe bază de facturi), în valoare totală de 56.788,26 Lei, cu societatea comercială în cadrul căreia acesta a deținut calitatea de asociat și funcția de administrator.

Persoana evaluată a încălcat prevederile art. 70, 71 și 77 din Legea nr. 161/2003 coroborate cu prevederile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001 și prevederile art. 75, lit. b) și c) și art. 77 din Legea nr. 393/2004.

Totodată, menționăm faptul că în data de 20 septembrie 2021, Agenția Națională de Integritate a constatat și starea de incompatibilitate în cazul lui DANEȘ MIHAI, întrucât, în perioada exercitării mandatului de consilier local, societatea comercială la care acesta deține calitatea de asociat și funcția de administrator a încheiat 67 contracte de furnizare produse cu unități de învățământ preuniversitar de stat din Sectorul 6 și 5 contracte de furnizare produse cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 6 (instituție publică aflată în subordinea C.L. Sector 6), în baza cărora societatea a încasat suma totală de 121.258,34 Lei.

HACMAN MIRCEA COZMA,
fost Consilier local în cadrul C.L. al Mun. Rădăuți, Jud. Suceava
CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În perioada exercitării mandatului de consilier local (27 noiembrie 2019 – 28 octombrie 2020), deși avea un interes personal în problema supusă dezbaterilor, a participat la deliberarea și adoptarea a trei Hotărâri ale C.L. al Mun. Rădăuți ce priveau societatea comercială de la care obținea venituri, încălcând astfel prevederile art. 228, alin. (1), lit. c) din O.U.G. nr. 57/2019.

GURGU ANIȘOARA,
fost Consilier local în cadrul C.L. al Com. Gropeni, Jud. Brăila
INCOMPATIBILITATE ȘI SESIZARE PARCHET
S-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 30 iulie 2019 – 25 octombrie 2020, întrucât, societatea comercială în cadrul căreia fiul său deținea calitatea de asociat și funcția de administrator a încheiat două contracte comerciale de executare de lucrări cu Primăria comunei Gropeni, în temeiul cărora această societate a încasat suma totală de 37.366 Lei, încălcând prevederile art. 90, alin. (1) și (2) din Legea nr. 161/2003.

Agenția Națională de Integritate a sesizat și Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către GURGU ANIȘOARA a infracțiunii de fals în declarații, prevăzută de art. 326 din Codul Penal, întrucât în declarația de interese completată la data de 30 mai 2020 nu a menționat contractul încheiat cu Primăria comunei Gropeni de către societatea în cadrul căreia fiul său deține calitatea de asociat și funcția de administrator.

URSACHE IOSIF,
fost Consilier local în cadrul C.L. al Com. Oțeleni, Jud. Iași
SESIZARE PARCHET
Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către URSACHE IOSIF a infracțiunii de folosire a funcției pentru favorizarea unor persoane, prevăzută de art. 301 din Codul Penal, întrucât, în perioada exercitării mandatului de consilier local, a votat pentru adoptarea Hotărârii din data 09 martie 2018 privind aprobarea executării de lucrări de reconstrucție baraj, drum perimetral și construcții anexe la iaz comunal Oțeleni, aflat în proprietatea publică a Comunei Oțeleni, județul Iași și completarea contractului de concesiune nr. 15 din 08.01.2003 încheiat între Consiliul Local Oțeleni și cumnatul persoanei evaluate.

Persoanele evaluate au fost informate despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază – de a fi asistate sau reprezentate de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris.DANEȘ MIHAI, DĂIAN ILIE, GURGU ANIȘOARA,NEAGU ELENA și NICOARĂ EMIL nu au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.

Persoanele menționate au încălcat următoarele prevederi legale:

– art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „prin conflict de interese se înțelege situația în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcție publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin potrivit Constituției și altor acte normative.”

– art. 71 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnităţilor publice şi funcţiilor publice sunt: imparţialitatea, integritatea, transparenţa deciziei şi supremaţia interesului public.”

– art. 76 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(1) Primarii şi viceprimarii (…) sunt obligaţi să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziţie, în exercitarea funcţiei, care produce un folos material pentru sine, pentru soţul său ori rudele sale de gradul I . (2) Actele administrative emise sau actele juridice încheiate ori dispoziţiile emise cu încălcarea obligaţiilor prevăzute la alin. (1) sunt lovite de nulitate absolută.”

– art. 77 din Legea nr. 161/2003,potrivit căruia „Conflictele de interese pentru preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene sau consilierii locali şi judeţeni sunt prevăzute în art. 46 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările şi completările ulterioare.”;

– art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(1)Funcția de primar și viceprimar, (…) este incompatibilă cu (…) d) funcția (…) administrator, (…) la societățile reglementate de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, (…)”;

– art. 88, alin. (1), lit. c) și d) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(1) Funcția de consilier local sau (…) este incompatibilă cu exercitarea următoarelor funcții sau calități: c) calitatea de funcționar public sau angajat cu contract individual de muncă în aparatul propriu al consiliului local (…); d) funcția de (…) director general, (…) la (…) societățile reglementate de Legea nr. 31/1990
, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de interes județean ori înființate sau aflate sub autoritatea consiliului județean (…)”;

– art. 90, alin. (1) și (2) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Consilierii locali (…) care au funcția de (…) administrator, (…) precum și calitatea de acționar sau asociat la societățile reglementate de Legea
nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unități administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, (…) cu autoritățile administrației publice locale din care fac parte, (…); alin. (2) Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul în care funcțiile sau calitățile respective sunt deținute de soțul sau rudele de gradul I ale alesului local.”;

– art. 91, alin. (3) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Alesul local poate renunţa la funcţia deţinută înainte de a fi numit sau ales în funcţia care atrage starea de incompatibilitate sau în cel mult 15 zile de la numirea sau alegerea în această funcţie”.

– art. 75, alin. (1), lit. a), lit. b), c) și f) și alin. (2) din Legea nr. 393/2004, potrivit căruia„(1) Aleşii locali au un interes personal într-o anumită problemă, dacă au posibilitatea să anticipeze că o decizie a autorităţii publice din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru: a) soț, soție, rude sau afini până la gradul al doilea inclusiv. b) orice persoană fizică sau juridică cu care au o relație de angajament, indiferent de natura acestuia. c) o societate comercială la care dețin calitatea de asociat unic, funcția de administrator sau de la care obțin venituri (…). f) o asociaţie sau fundaţie din care fac parte. (2) Fapta aleșilor locali de a încălca legislația în materie privind conflictul de interese constituie abatere disciplinară și se sancționează cu diminuarea indemnizației cu 10% pe o perioadă de maximum 6 luni.”;

– art. 77 din Legea nr. 393/2004, potrivit căruia„(1) Consilierii judeţeni şi consilierii locali nu pot lua parte la deliberarea şi adoptarea de hotărâri dacă au un interes personal în problema supusă dezbaterii. (2) În situaţiile prevăzute la alin. (1), consilierii locali şi consilierii judeţeni sunt obligaţi să anunţe, la începutul dezbaterilor, interesul personal pe care îl au în problema respectivă. (3) Anunţarea interesului personal şi abţinerea de la vot se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al şedinţei”;

– art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001, potrivit căruia„(1) nu poate lua parte la deliberare şi la adoptarea hotărârilor consilierul local care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude până la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusă dezbaterilor consiliului local, (2) hotărârile adoptate de consiliul local cu încălcarea dispoziţiilor alin. (1) sunt nule de drept. Nulitatea se constată de către instanţa de contencios administrativ. Acţiunea poate fi introdusă de orice persoană interesată”;

– art. 228, alin. (1), lit. a) și c) din O.U.G. nr. 57/2019,potrivit căruia „Alesul local aflat în conflict de interese în condițiile prevăzute de cartea I
titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificările și completările ulterioare, are obligația să se abțină de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la încheierea sau participarea la încheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine sau pentru: a) soț, soție sau rude ori afini până la gradul al II-lea inclusiv. (…) c) o societate la care deține calitatea de asociat unic ori funcția de administrator sau de la care obține venituri”;

„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încălcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activității respective […]”.

„Persoana […] față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică […] pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.

Agenția Națională de Integritate își exercită atribuțiile cu respectarea principiilor legalității, confidențialității, imparțialității, independenței operaționale, celerității, bunei administrări, precum și al dreptului la apărare.