Anul 2021, cunoscut din punct de vedere social și economic drept al doilea an al pandemiei, a adus o continuare a ascensiunii utilizării mediului online în România. Mediul de afaceri a accelerat investițiile legate de prezența pe internet, comerțul online și-a consilidat poziția tot mai bună pe piața de retail. De la cumpărături la distanță la servicii comandate online, de la comunicare și informare la divertisment online, toate acestea au avut și în 2021 o evoluție pozitivă evidentă.

Conform celor mai recente date făcute publice de către Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), în a doua jumătate a anului trecut s-a depășit pragul de 6 milioane conexiuni la internetul fix. Astfel, aproximativ trei sferturi dintre locuințele din țara noastră beneficiau de internet fix la finalul anului 2021. Faptul că internetul este tot mai accesibil atât în mediul urban, cât și în mediul rural, creează premizele unei piețe online tot mai puternice, cu din ce în ce mai mulți utilizatori activi. În mod clar, este nevoie de o infrastructură cât mai puternică pentru ca piața să se dezvolte mai departe.

Creșteri pe linie la utilizarea de internet

În ceea ce privește traficul de internet realizat în 2021 de către utilizatorii din România, datele statistice indică o creștere de 32% a traficului de internet mobil, în timp ce traficul de internet fix a înregistrat o ascensiune de 16%. Din cele 6,1 milioane de conexiuni la internet fix (avans anual de 7%), 5,2 milioane (în creștere anuală cu 15%) reprezentau conexiuni de foarte mare viteză (peste 100 Mbps). Demnă de remarcat este creșterea cu 35% a conexiunilor de foarte mare viteză în mediul rural.

Traficul de internet fix a ajuns la aproape 12.000 PB (Peta Bytes, unde 1 PB este egal cu 1000 de TB – Tera Bytes – sau un milion de GB – Giga Bytes), cu 16% creștere față de anul anterior, după un avans de 51% în 2020 față de 2019.

Numărul de conexiuni active la internet mobil din țara noastră depășește aparent numărul de locuitori al României (numărul real estimat, nu cel după domiciliul înregistrat): 21,2 milioane de conexiuni. Dintre acestea 74% sunt de mare viteză, adică 4G sau 5G (15,6 milioane, în creştere cu 15% față de anul anterior). Cu un avans anual de 32% traficul de internet mobil a ajuns la 1,5 mii PB, adică un trafic mediu de 6,5 GB / lună / locuitor.

Ce fac românii online? La partea de divertisment și comunicare, se remarcă activitatea de pe rețelele de social media. O zonă importantă este cea de filme, seriale, evenimente sportive și muzică, accesată intens în timpul liber, pe platforme de video streaming. Segmentul de jocuri online s-a dezvoltat de asemenea, inclusiv pe nișa de jocuri de cazino online și pariuri sportive. Dacă astfel de activități erau posibile în trecut doar în locații offline, acum oferta de sloturi online este foarte densă, se poate juca pe internet la cele mai populare păcănele de la aparatele din sălile clasice.

Cel mai probabil, creșterile legate de internet vor continua în țara noastră și în 2022, dar și în anii următori, dar acest avans va fi mai lent, pentru că piața are nevoie de consolidare, o caracteristică așteptată pentru maturizare.