Au explodat înmatriculările de mașini electrice în România

Românii au prins gustul mașinilor electrice. În anul 2022, înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 6,8%, în comparație cu 2021, autoturismele „electrificate” înregistrând un salt de 49% şi o cotă de piață 21,7% din total, arată statistica Asociației Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în 2022, motorizările pe benzină au scăzut cu 1,2%, față de 2021, până la o pondere de 64,5%, iar înmatriculările autoturismelor echipate cu motoare diesel s-au diminuat cu 5% şi dețin o cotă de 13,8% din total, conform Agerpres.

Pe de altă parte, autoturismele „verzi”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să dețină o cotă de piață de 21,7%, anul trecut.

În această categorie, autoturismele full electrice dețin o cotă de 9,1% din piață, față de anul 2021 când reprezentau doar 5,3%.

La nivelul întregului an 2022, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+83,6%) şi a celor plug-in hybrid (+32,4%).

Potrivit sursei citate, primele cinci cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring – cu 6.830 de unități (model lansat în 2021, cu o creştere de 122,6% față de aceeaşi perioadă a anului precedent), urmat de Tesla (3.759 exemplare, +248,2%), Volkswagen e-UP! (514 unități, +18,2%), Hyundai Kona (365 de unități, -4,9%) şi Renault Zoe (269 de unități, -22,5%).

În cazul autoturismelor Plug-in, pe primul loc la înmatriculări se află Ford Kuga, cu 324 de unități şi o creştere de 24,1%, de la an la an, urmată de Hyundai Tucson (271 de unități, +18,3%), Renault Captur (247 de unități, -8,2%), Mercedes-Benz GLE (246 de unități, +36,7%) şi Mercedes-Benz GLC (206 unități, -8%).

Totodată, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc în Top 3 modelele: Toyota Corolla (2.397 unități, +12,3%), Toyota C-HR (1.978 de unități, -5,5%) şi Toyota RAV4 (1.697 de unități, +5,4%).

Majoritatea achizițiilor de autoturisme au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 59% din total, iar diferența de 41% le revine persoanelor fizice.