Transportatorii rutieri cer Guvernului Cioloș să închețe de urgență tarifele RCA

Transportatorii rutieri cer Guvernului Cioloș să închețe de urgență tarifele RCA
loading...

Cioloș s-a trezit cu camioanele la poarta Guvernului din cauza companiilor de asigurări care au majorat de șase ori prețurile polițelor RCA. Transportatorii rutieri amenință cu greva generală și cu paralizarea României, dacă tarifele RCA nu sunt înghețate imediat.

Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, APTE 2002, FORT, ARTRI, APULUM solicitã Guvernului sã intervinã prin Ordonanțã de Urgențã și sã înghețe tarifele RCA în urmãtoarea ședințã de Guvern la valorile medii din raportul Milliman, conform cu propunerile transportatorilor trimise la Guvern încã din data de 3 august 2016.

„Solicitãm Guvernului sã intervinã pentru înghețarea tarifelor RCA și sã nu mai sprijine punctual grupuri de interese care pentru profitul propriu sacrificã dezvoltarea economicã a României. Având în vedere cã piața asigurãrilor a crescut semnificativ, solicitãm parlamentului reînființarea unei autoritãți dedicate asigurãrilor – CONSILIUL DE SUPRAVEGHERE A ASIGURÃRILOR având în vedere cã asigurãrile nu sunt tratate cu atenția cuvenitã de ASF!!!!”, se arată în comunicatul oficial al UNTRR, remis recentNEWS.ro

În 2012 un RCA pentru un camion costa 300 de euro, în 2013 polița a ajuns sã valoreze 700 de euro, iar tarifele au crescut la 1.000 de euro în 2014, la 3.500 euro la final de 2015 și, în pofida sesizãrilor și dialogului cu autoritãți și asigurãtori, asigurarea RCA pentru camioane a ajuns sã coste peste 5.000 euro la clasa B0 dupã iulie 2016.

Actuala Ordonanțã de Urgențã, publicatã pe site-ul Ministerului de Finanțe, este doar generalã și nu limiteazã tarifele RCA, transportatorii rutieri fiind nemulțumiți de forma acesteia, urmând ca în data de 15 septembrie 2016 sã se organizeze un protest național împotriva creșterii tarifelor RCA.

Guvernul poate limita tarifele RCA conform Legii Concurenței 21/1996, modificatã și completatã în 2016, iar Consiliul Concurentei investigheazã de 2 ani piața asigurãrilor din România împotriva unor practici neconcurențiale, practici care au fost dovedite în raportul Milliman întocmit la cererea ASF și trimis cãtre Parlament. Sistemul bonus-malus nu funcționeazã (mai multe detalii puteți vedea într-un extras din raportul Milliman – apasa aici), tarifele RCA au crescut de douã – trei ori, iar acordarea bonusului de cãtre firmele de asigurare nu mai îndeplinește scopul pentru care a fost creat, încãlcându-se Norma Nr.23/2014.

Un exemplu de polițã RCA din partea unui firme aratã cum tarifele asigurãtorilor au crescut în numai un an cu peste 150% (polița actualã a companiei și oferta RCA le puteți gãsi aici) . Se poate observa cum în august 2015, compania a plãtit o primã de asigurare de 7.251,6 lei, tarif aferent clasei B2 la acel moment, ceea ce înseamnã cã dacã autovehiculul ar fi fost încadrat în clasa B0 ar fi achitat o primã de asigurare de 8.057,33 lei (la clasa B2 existã o reducere a primei de 10% fațã de clasa B0).

În iulie 2016, compania a primit o ofertã de reînnoire în luna august a poliței aferentã clasei B4, în valoare de 16.958,36 lei ceea ce indicã faptul cã autovehiculul nu a fost implicat în niciun accident rutier în ultimul an, iar reducerea fațã de clasa B0 este de 18%. Însã în loc sa primeascã un tarif mai mic cu 18%, de 6.607 lei fațã de suma de referințã la care a fost încheiat contractul de asigurare, în care firma de transport nu a produs nicio cheltuialã firmei de asigurãri, transportatorul primește cea mai bunã ofertã 16.958,36 lei!!!! Toate celelalte oferte fiind peste aceastã valoare! Astfel, ASF acceptã, și asigurãtorii schimbã valoarea de referințã B0 și totul se raporteazã la o primã pentru B0 de 20.680,92 lei (4.575 euro), ceea ce indicã o creștere de peste 150% în numai un an.

Transportatorul plãtește 16.958 lei în loc de 6.607 lei pentru bonus 4! ASF și firmele de asigurãri prejudiciazã transportatorul cu 10.351 de lei anual !!!!!

Amintim cã aceeași practicã a fost folositã de ASF și asigurãtori cand au acordat B2 acestui transportator și nu au ajustat cu 10% din valoarea inițialã a B0 și au oferit aceastã reducere dintr-o nouã valoare umflatã în mod artificial de asigurãtori și ASF ca fiind B0, deși firma de transport nu a creat daune.

Ce alt motiv mai bun vrea Consiliul Concurenței pentru a aviza înghețarea imediatã a tarifelor RCA?

Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, APTE 2002, FORT, ARTRI, APULUM considerã cã tarifele RCA ar trebui înghețate timp de 6 luni la valorile din raportul Milliman, ca mai jos, urmând ca Parlamentul și Guvernul sã aibã la dispoziție aceastã perioadã pentru a adopta legea RCA:

· 1.050 lei/an – turisme persoane juridice

· 1.108 lei/an – autoutilitarã pânã la 3.500 kg

· 1.633 lei/an – autoutilitarã între 3.500 kg și 7.500 kg

· 3.610 lei/an – autoutilitarã între 7.500 kg și 16.000 kg

· 4.907 lei/an – autoutilitare peste 16.000 kg

· 2.129 lei/an – autobuze transport persoane

Și membrii Federaţiei Operatorilor Români de Transport – F.O.R.T. vor protesta prin toate mijloacele legale pentru că problema tarifelor să fie considerată esenţială în elaborarea oricărui act normativ.

Ordonanţă de urgenţă pregătită de Guvern, similară proiectului de lege RCA dezbătut în Senat săptămâna trecută, aduce îmbunătăţiri sistemului actual de încheiere a poliţelor RCA, însă nu rezolva problema de baza adică nu aduce tarifele la valoarea prezentată în raportul Milliman, secretizat de către ASF.

Ordonanţă pregătită de Guvern trebuie să includă ceea ce Senatul României a acceptat deja şi anume schimbarea modului actual de construcţie a tarifului şi trecerea de la „jaful” actual practicat de către asigurători la sistemul prin care trimestrial ASF construieşte un tarif de referinţă la care se aplică criterii de risc (Bonus/Malus).

În aceeaşi ordonanţă, Guvernul trebuie să limiteze tarifele la valorile prezentate că fiind reale în raportul Milliman, pentru a salva sectorul de activitate transporturi şi pentru a lasă suficient timp astfel încât celelalte modificări ale legii să treacă prin toate etapele până să ajungă să producă efecte.

Membrii F.O.R.T. nu vor opri protestele până când tarifele nu vor ajunge la normalitate spre exemplu, la un maxim de 5000 ron/an pentru un vehicul de 18 tone.

Categories: ȘTIRI

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*