Președintele României Klaus Iohannis, interzice prin lege, utilizarea în țara noastră a aplicației de taxi Uber.

Iohannis a promulgat proiectul de lege privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere. Drept urmare, începând din 3 iunie 2015 este interzis transportul public de persoane contra cost cu un autoturism fără a deţine pentru acesta autorizaţie de taxi valabilă.

Parlamentul a adoptat în luna mai, o lege prin care doar taximetriştii mai au voie să transporte persoane contra-cost în autoturisme. Este o modificare a legii 38 din 2003 privind transportul persoanelor în regim de taxi şi regim de închiriere.

Noua prevedere – care le dă taximetriştilor exclusivitate – a fost votată cu 298 de voturi “pentru” şi doar două “împotrivă” în Camera Deputaţilor, în calitate de cameră decizională.

Această lege îi scoate în afara legii pe șoferii Uber, aplicaţia americană care le permite şoferilor amatori sau profesionişti să îşi folosească maşinile personale pentru transportul de pasageri.

Aplicația Uber a ajuns în România la sfârșitul lunii februarie 2015.

Reprezentanții Uber susțin că legea promulgată astăzi nu le afectează activitatea: Speculaţia din media care spune că Uber a devenit ilegal şi care se referă la amendamentul la legea taxiului nu este relevantă pentru operaţiunile noastre. Amendamentul a introdus contravenţii pentru taxiurile pirat ce operează în Bucureşti şi în suburbii. Serviciul nostru de ridesharing nu este acoperit de legea taxiurilor şi de aceea nu ne priveşte în mod direct. Uber lucrează direct cu legislatorii din România pentru a pune baza unui cadru legislativ care să cuprindă opţiuni inovative de transport şi anume ridesharing.

Aplicaţia americană Uber, care îi permite oricărui şofer fără antecendente penale să transporte pasageri în maşina proprie,  are exact aceleaşi tarife ca majoritatea firmelor de taximetrie din Capitală: tarif de pornire de 1,39 lei, la care se adaugă tariful pe kilometru – tot de 1,39 lei sau un tarif de staţionare de 23 de bani pe minut, adică 13,9 lei pe oră. Însă un inconvenient mare la acest sistem de taxi este acela că Uber are o valoare minimă a cursei, de 6 lei, iar şoferii Uber nu primesc bacşiş. Întrucât plata se face doar cu cardul, prin aplicaţie.

Uber este o aplicaţie de smartphone care conectează pasagerii cu şoferii unor maşini dispuşi să ofere contra cost servicii de transport.

Bucureştenii care vor să folosească serviciile Uber trebuie să urmeze paşii de mai jos:

  • Să descarce aplicaţia pentru iOS sau Android sau să se înregistreze;
  • Să creeze un cont şi să înregistreze un card de credit – creatorii aplicaţiei asigură că datele personale ale utilizatorilor sunt în siguranţă;
  • Să stabilească, prin aplicaţie, adresa de unde să fie luaţi cu maşina – drumul parcurs de şoferul care acceptă comanda poate fi urmărit în timp real tot prin aplicaţie;
  • Odată ajunşi la destinaţie, să coboare pur şi simplu din maşină, fără să plătească în numerar, fără să lase bacşiş.

Uber a fost intens criticată în 2014 din cauza unor incidente de siguranţă cu şoferii săi, dar şi din cauză că se lansează în multe oraşe din lume fara a acorda atenţie legislaţiei din domeniul taximetriei. Cel mai grav caz legat de Uber a avut loc în India, unde un şofer al companiei a violat o clientă. Cazul a stârnit un uriaş scandal, generat de criticile asupra selecţiei şoferilor de către companie.

Popularitatea aplicaţiei Uber în Europa şi în întreaga lume a dus la proteste şi din partea şoferilor de taxi, care se plâng că astfel de servicii intră pe piaţa companiilor de taxi fără să fie nevoite să suporte costuri la fel de mari pentru respectarea reglementărilor şi licenţe.

În mai multe dintre protestele organizate în Europa, şoferii de taxi nu au vizat direct servicii de tipul Uber, ci reglementările stricte care le creează dificultăţi să concureze cu acestea. Uber a fost interzisă de justiţie în mai multe oraşe din Statele Unite şi Europa.