FMI se opune programului guvernamental Prima Mașină

FMI se opune programului guvernamental Prima Mașină
loading...

FMI se opune programului guvernamental Prima Mașină. Premierul Victor Ponta nu vrea să renunțe la program nici în ruptul capului. Astfel că negocierile cu Fondul sunt în impas.

Membrii delegației Comisiei Europene și cei ai FMI, vor să-l lase pe Ponta fără programul ”Prima Mașină”. Însă Ponta nu cedează și le-a transmis oficialilor americani și europeni că nu renunță la programul aducător de voturi pentru PSD.

Prin programul “Prima Maşină”, statul va garanta creditul bancar contractat pentru achiziţia unui autoturism nou, iar preţul maxim al maşinii care poate fi astfel cumpărată este de 50.000 lei plus TVA.

Programul guvernamental de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, prin care statul va garanta finanțarea pentru achiziția unui autoturism nou, va beneficia în 2014 de un plafon total al garanțiilor de 50 de milioane de lei, potrivit proiectului normelor de implementare a a acestui Program, postat astăzi pe site-ul MFP.

Astfel, potrivit acestor propuneri, persoanele fizice cu vârsta cuprinsă între 18-35 de ani (inclusiv) la data aprobării creditului, vor beneficia de finanțare     – exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate de beneficiar în baza contractului de credit – care va acoperi maximum 95% din preţul de achiziţie prevăzut în factura proforma. Din finanțarea acordată, 50% va reprezenta garanția statului.

Persoanele cu vârsta de peste 36 ani (inclusiv) la data aprobarii creditului, vor beneficia de finanțare – exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate de beneficiar în baza contractului de credit – care va acoperi maximum 90% din preţul de achiziţie prevăzut în factura proforma. Din finanțarea acordată,  40% va reprezenta garanția statului.

Pentru a beneficia de garanția acordată de stat prin acest Program, potrivit proiectului normelor de aplicare, persoanele fizice trebuie să îndeplinească o serie de condiții, între care:

  • Să facă dovada, cu declaraţia pe proprie răspundere şi cu copia facturii proforma emise de vânzător, că autoturismul care se achiziţionează în cadrul programului este nou, este produs în spaţiul intracomunitar sau provenit din import, îndeplineşte cel puţin cerinţele minime ale standardului EURO 5, este achiziţionat de la o persoană juridică care are ca obiect de activitate vânzarea autovehiculelor şi are un preţ de achiziţie care nu depăşeşte suma de 50.000 lei, la care se adaugă TVA.
  • Să dispună de un avans de minimum 5% (pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18-35 de ani), respectiv 10% (pentru persoanele cu vârsta de peste 36 de ani) din preţul de achiziţie în cazul finanţărilor garantate, care acoperă diferenţa dintre preţul de achiziţie a autoturismului nou, rezultat din factura proforma, şi finanţarea garantată;
  • Să nu înstrăineze autoturismul nou achiziţionat în cadrul Programului pe toată durata de valabilitate a garanţiei;
  • Să asigure autoturismul nou achiziţionat din finanţarea garantată, printr-o poliţă de asigurare de tip FULL CASCO fără franşiză, care va acoperi cel puţin riscurile totale şi parţiale de furt şi daună; beneficiarul acceptă constituirea unei ipoteci mobiliare asupra drepturilor derivând din poliţa de asigurare în favoarea statului român, reprezentat de M.F.P., şi a finanţatorului, proporţional cu procentul de garantare, pe toată durata finanţării garantate.

Astfel că negocierile dintre Guvern şi delegaţia FMI-CE vor continua şi sâmbătă, în special pe subiecte privind finanţele şi energia.

Delegaţia FMI-CE se află la Bucureşti pentru consultări şi a treia evaluare a acordului stand-by cu România, care ar urma să se încheie în luna septembrie a acestui an.

România are în derulare un acord stand-by de 2 miliarde de euro cu FMI, care expiră în luna septembrie şi pe care autorităţile l-au tratat ca având caracter preventiv, fără să acceseze fonduri până în prezent. Scopul înţelegerii este de a proteja economia românească de eventuale şocuri pe pieţele financiare şi de a ajuta la reducerea costurilor de finanţare.

Acordul, care este însoţit de un împrumut în valoare tot de 2 miliarde de euro cu Uniunea Europeană, a fost semnat în septembrie 2013, fiind al treilea program de creditare pe care România l-a negociat cu partenerii internaţionali din 2009.

Categories: ECONOMIE

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*