Aniversarea a 165 de ani de la înființarea Teatrului din Craiova cu „Unchiul Vanea”, de A. P. Cehov

Aniversarea a 165 de ani de la înființarea Teatrului din Craiova cu „Unchiul Vanea”, de A. P. Cehov
loading...

În anul în care sărbătorim 155 de ani de la nașterea lui A. P. Cehov, Casa de producție TVR vă propune încă o vizune premiată a „Unchiului Vanea”, cea a lui Mircea Cornișteanu (premiera februarie 1989) cu Valer Dellakeza, Tudor Gheorghe, Natașa Raab și Diana Gheorghian. Spectacolul a fost distins cu premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol în 1990.

La data premierei, criticul de teatru Alice Georgescu considera spectacolul unul „exemplar” și, pornind de la ideea de canon muzical, unde vocile se succed repetând aceeași melodie, descria „Unchiul Vanea”, al Teatrului național din Craiova, astfel: „Întocmai ca într-un canon, o voce începe discursul pe când cea dinainte încă nu l-a încheiat, fiecare glas îngână, împreună cu altele și iremediabil singur, aceeași melodie. În spectacol, sentimentul lipsei de comunicare dintre eroi are ceva definitiv și covârșește cu atât mai mult cu cât există clipe în care s-ar părea că limitele propriei nefericiri pot fi depășite, iar sufletele pot să se contopească.”

Ca și în alte scrieri ale dramaturgului rus, personajele din „Unchiul Vanea” sunt oameni imperfecți, incompleți. Despre idealul uman al lui Cehov, tot Alice Georgescu citează o scrisoare către fratele scriitorului, Nikolai, din 1886: „Ei nu sunt flecari și nu ți se vâră în suflet cu destănuirile lor, când nu-i întreabă nimeni… Nu se depreciază ca să provoace compătimirea altora… Nu spun «Nimeni nu mă înțelege» sau «Mă irosesc pe fleacuri», pentru că asta înseamnă a căuta efecte ieftine, pentru că e banal, învechit și fals… ” „Acești «ei» sînt”, continuă Alice Georgescu, „oameni adevărați, demni, pe care dramaturgul, cu oroarea sa funciară de gesturi și vorbe mari, îi numește, simplu, «oameni binecrescuți». Or, în «Unchiul Vanea» eroii nu fac altceva decât să se plângă, să se destăinuie, să se deprecieze necontenit, pe scurt, să flecărească.”

În această lume a imperfecțiunii, actorii au partituri nuanțate – Diana Gheorghian (Sonia) debutează „cu autoritate în acest rol dificil”, ca și Natașa Raab (Elena Andreevna), care „întruchipează frumusețea, mai mult, arta, care într-o asemenea lume nu poate aduce decât dezechilibrul”, iar Valer Dellakeza (Unchiul Vanea) „este capabil de o nebănuită combustie inetrioară, în succesiunea firească a accentelor comice și tragice, transfigurând cu strălucire scenică mai ales acele dificile momente în care personajul realizează ridicolul tuturor încercărilor sale de a ieși din ridicol, culminând cu ratarea împușcării lui Serebriakov.”. Lui îi dă replica viguroasă Tudor Gheorghe (Doctorul Astrov) al cărui joc „dezinvolt și nuanțat”, „sugerează cu precizie preistoria eroului și e un bon-viveur care nu cade în vulgaritate; derizoriul se conturează treptat”.

În acest an aniversar cehovian, Casa de producție a propus până acum, spre difuzare la TVR 2, reluarea „Unchiului Vanea”, în regia lui Yuri Kordonsky, spectacol pus în scenă de trupa Teatrului Bulandra; „Salonul nr. 6”, dramatizarea a nuvelei cu același nume de Vitalie Lupașcu; minunata „Livadă cu vișini” a lui Harag György la Teatrul Național din Târgu Mureș și pregătește pentru luna august o întâlnire specială cu două piese cehoviene într-un act: „Ursul”, o montare clasică tot a lui Harag  cu Anna Szeles în rolul principal (în limba maghiară, cu subtitrare), și „Cântecul lebedei”, cu Gheorghe Leahu, iar în toamnă, o nouă montare, chiar din platourile TVR, a „Livezii cu vișini”, în viziunea actualizantă a lui Dominic Dembinski.

Vă invităm deci, luni, la ora 19:10, la TVR 2, la un spectacol important în istoria montărilor cehoviene pe scenele românești, „Unchiul Vanea” al Teatrului Național din Craiova, preluat de TVR în 1990. Transmisiunea are două părți. În reluare – vineri 24 iulie, 00:50, la TVR 2.

Categories: CULTURĂ-FILM

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*